Sønderborg Kommune indfører en ny praksis for de borgere, der søger om hjælp til støvsugning. Kan borgeren håndtere en robotstøvsuger, så skal de købe en robotstøvsuger. Det betyder, at medarbejderne i Hjemme- og Sygeplejen over tid skal bruge tiden til kernevelfærd.
Det drejer sig om ca. 1.900 borgere, der fra 1. oktober og frem vil få revurderet den hjælp, som de får til støvsugning. Visitationen begynder med revurderinger hos de borgere, der er i et rehabiliteringsforløb. Derefter fortsættes hos de borgere, der er visiteret til en rengøringspakke. Nye ansøgninger om praktisk hjælp vil fra 1. oktober blive behandlet efter den nye praksis.
”Velfærdsteknologi er en del af en udvikling, hvor nogle af de opgaver, der indtil nu er blevet løst af medarbejdere i hjemmet, fremover løses af teknologiske løsninger. Som fx robotstøvsugere til støvsugning i hjemmet hos de borgere, hvor det er det rette valg. Det gør, at vi kan frigøre tid hos medarbejderne i Hjemme- og Sygeplejen til at løse andre og mere komplekse opgaver, hvilket er nødvendigt for at udvikle kernevelfærden og mødet med borgeren”, siger Stefan Lydal, formand for Social, Senior og Handicapudvalget i en pressemeddelelse.
Visitationen skal afklare om:
Borgeren kan håndtere at have en robotstøvsuger kørende i hjemmet.
Borgeren kan betjene robotstøvsugeren i forhold til igangsætning, tømning og rensning.
Der er behov for, at borgeren afprøver en robotstøvsuger i en 14 dages periode forud for en afgørelse.
Borger har brug for hjælp til at starte, tømme og rengøre robotstøvsugeren. Er det tilfældet, kan der visiteres hjælp til det.
Det er ansvarligt ud fra borgers funktionsniveau, at en robotstøvsuger skal køre rundt i hjemmet. I de tilfælde, hvor det ikke er, vil der fortsat være mulighed for hjælp med manuel støvsugning.
Efter Servicelovens § 113 betragtes en robotstøvsuger som et forbrugsgode, der normalt indgår i sædvanligt indbo. Der kan ikke ydes støtte til køb af robotstøvsuger efter reglerne om forbrugsgoder. Det betyder, at borgeren selv skal købe en robotstøvsuger, som findes i forskellige prisniveauer.
Kommunen vil udlevere en folder til borgerne med gode råd ved køb af en robotstøvsuger – og gennem dialog, oplæring og afprøvning også vejlede borgerne i muligheder og valg af robotstøvsuger.