Fødevarenetværket ‘Made in Sønderborg’ vil gøre noget for lokale fødevarer

9. februar 2020 Erhverv

Fem ildsjæle står nu sammen om at genskabe drømmen om en fælles markedsføring af lokale fødevarer i Sønderborg. De opfordrer både restaurationer, cateringvirksomheder, cafeer, specialbutikker samt primærproducenter og forarbejdningsvirksomheder i Sønderjylland til at være med.

Den 27 februar inviterer fødevarenetværket ”Made in Sønderborg” til generalforsamling. Foreningen har til formål at skabe et forum for samarbejde om, samt udvikling og markedsføring af lokalt producerede og forædlede kvalitetsfødevarer, først og fremmest i Sønderborg kommune,

”Sammen vil vi arbejde for at hæve brugen og kvaliteten af lokale fødevare samt skabe flere gode madoplevelser.

Artiklen fortsætter under annoncen

” siger styregruppemedlem Preben Thorsen i en pressemeddelelse.

Navnet ‘Made in Sønderborg’ er tidligere blevet brugt til at markedsføre lokale fødevarer og konceptet 6400Foodmarket på Spejdernes Lejr i 2017.

Fødevarenetværket udspringer af et kick-off møde i oktober 2019, som et led i Sønderborg Kommunes Handleplan for Fødevarer. Styregruppen nedsatte sig umiddelbart efter mødet og har siden arbejdet på hvad formålet og visionen skulle være for netværket.

”Først og fremmest vil vi gerne gøre flere opmærksomme på de gode fødevarer vi har i området. Håbet er også at flere restaurationer og caféer vil få øjnene op for hvor stor brandingværdi der er i at servere noget ”lokalt”, siger Preben Thorsen.

“Vi er som styregruppe af Made in Sønderborg meget tilfreds med den vidensdeling Fødevarekoordinator Anne Abild Poulsen fra Sønderborg Kommune, Turisme & Landdistrikter har videregivet til os, så indgangsvinklen til at afstemme forventninger med Sønderborg kommunes handlingsplan for fødevare vil være til fælles gavn for udvikling på fødevare turisme samt fødevarer”.

I første omgang koncentrerer Fødevarenetværket sig om lokale fødevarer her i kommunen, men håbet er at kollegaer fra både Sønderjylland og Sydslesvig også har lyst til at være med.

I pipeline er der både Facebook- og hjemmeside, månedlige torvedage samt et særligt fødevare-kort til gastroturister.

Noget som de også vil fortælle om på generalforsamlingen den 27. februar hos Vækstrådet på Ellegaardvej kl. 19.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk