Gennem længere tid har Stefan Chiroiu siddet og arbejdet på det, som han mente var alletiders forretningsidé og på torsdagens pitchcafé hos Sønderborg Iværksætter Service fortalte han om ideen til små 25 tilhørere.
“Tanken var at lave en hjemmeside, Velspi, der kunne guide forbrugere til de bedste økologiske køb, men jeg opdagede hurtigt, der er mange udfordringer omkring økologiske varer”, siger Stefan Chiroiu.
På varer i supermarkederne er der et kodenummer og ved hjælp af det, så skal man kunne spore varen tilbage til oprindelsesstedet.
“Allerførst vil jeg lige nævne, at det danske økologimærke ses på både danske og på importerede varer”, siger iværksætterspiren. Han fortæller så om koderne:
“De mister al troværdighed, når en økologisk snack peber fra Holland har samme kodetal som sød rød peber fra Grækenland”, siger Stefan Chiroiu.
Ikke nok med det.
“Der ligger også økologiske varer på hylderne i danske supermarkeder, selvom de har udenlandske koder – og der er ægyptiske kartofler med dansk kode. Og så er der tysk kode på spanske squash”, siger han. Og han har været rundt i en rigtig lang række supermarkeder og nævner blandt andre eksempler fra Rema 1000, Lidl og Føtex.
“Det gælder også Bilka og alle de andre. Koderne sættes ikke på i varehusene, men længere ude i distributionskæden”, siger Stefan Chiroiu.
Troede fejl blev rettet
Stefan Chiroiu fortæller, han har skrevet med Coop-ansatte, der lovede at se på problemet.
“Det gjorde de ikke. Og så skrev jeg til den administrerende direktør, der har lovet at se på sagen. Det er nogle måneder siden – og jeg venter stadig”, siger Stefan Chiroiu.
Lovgivningen omkring varekoderne er klokkeklare og det er Fødevarestyrelsen, der skal kigge butikkerne i kortene.
“Men trods flere mails, så har de ikke rørt på sig”, siger Stefan Chiroiu.
Han er kommet frem til, der er alvorlige fejl i omkring 39 procent af koderne, mindre fejl i 20 procent og de 41 procent af koderne i den økologiske genre er korrekte.
“Min idé om en hjemmeside, hvor jeg kan guide forbrugere til de bedste økologiske køb, kan ikke blive til noget, når der ikke er nogen, der gør noget for, at vi kan få tillid til butikkernes mærkning af de økologiske varer”, siger Stefan Chiroiu, der gennem hele sit oplæg viste fotos af forskellige varer med forkerte koder samt fra mailkorrespondencen med Coop og med Ombudsmanden.