Handel: Hvem ved, hvad din virksomhed sælger?

11. januar 2014 Erhverv

Der er ikke mange iværksættere, der er i tvivl om, at de skal bruge penge på markedsføring, når de skal til at åbne deres forretning. De er meget bevidste om, at hvis ingen aner, at de åbner, så kommer der heller ingen indenfor.

” src=”http://sonderborgnyt.dk/wp-content/uploads/2013/12/grænse.jpg” width=”241″ height=”133″ /> Fleggaard er kendt af langt de fleste – og alligevel bruger de masser af penge på at sikre sig konstant synlighed.

– Men det er slet ikke nok med et startskud. Markedsføring er en løbende proces, der er lige så vigtig som god ledelse, rigtigt vareudbud og gode medarbejdere, siger Trine Lindén der er ejer af Lindén Kommunikation i Sønderborg.

– Markedsføring handler om tre ting. Det er salg, salg og salg – og det er præcis den opgave hver eneste ansatte i forretningen eller virksomheden også har. Selv kontordamen, siger hun. Og heldigvis tilføjer hun, at markedsføring er mange ting, så der ikke hele tiden skal bindes tusindvis af kroner på opgaven.

Brug professionelle

– Der er mange forretninger og virksomheder med et rigtigt godt produkt og et rigtig dårligt markedsføringmateriale. Det er vigtigt at vide, at der signaleres kvalitet og seriøsitet, når man har en god hjemmeside, et godt logo, flotte brochurer og nogle ordentlige visitkort, siger hun. Trine Lindén anbefaler klart, at der bruges professionelle kommunikationsbureauer, fordi det kan blive dyrt ikke at investere penge i sin forretning.IMG_5485

– Alt dit salgsmateriale viser, hvor professionel du er, så det er virkeligt vigtigt. Især hvis dine produkter skal sælges til andre butikker eller virksomheder, siger Trine Lindén. Hun erkender, at der ikke er noget, der virker så godt som mund til mund metoden. Altså at glade kunder fortæller om din forretning.

Fra Wohlenbergs hjemmeside.

Fra Wohlenbergs hjemmeside signaleres der kvalitet.

– Men hvor længe går der inden, en tilfreds kunde fortæller om dig, spørger hun.

Se dig omkring

Når du åbner for fjernsynet, ser du reklamer og det gør du også i busser og det offentlige rum. Det bør sætte nogle tanker i gang. Specielt hos mennesker der har virksomhed.

– Alle de reklamer, vi bombarderes med, er jo ikke lavet for sjov. Hver eneste handler om salg, siger Trine Lindén. Heldigvis er det i dag muligt at planlægge sin markedsføring sådan, at budskaberne rammer præcis de kunder, man gerne vil have.

– Markedsføringen kan skræddersyes, så den rammer præcis, siger hun. Hvis vi forestiller os, at Borgen i Sønderborg gerne vil have kunder fra Aabenraa og Tønder, så hjælper det ikke meget med sedler på opslagstavlen i Netto i Østergade eller annoncer i de lokale medier.

Husk

Selv de mest succesfulde virksomheder annoncerer og plejer deres image.

– Den, der lever stille, lever godt, siger et gammelt ordsprog.fri

– Og der er lokale virksomheder, der lever på den måde. Og så er det om lige at huske, at hvis de stille lever godt, så lever de, som træder frem, endnu bedre, siger Trine Lindén. Det er nemlig de synlige, der får kunder og ender med at vokse og gro.

Se den her side fra Trine Lindén: http://linden-kommunikation.dk/index.php?siteId=2  og få en fornemmelse af, hvor vigtigt det er, din virksomhed er kendt de rigtige steder.

 

 

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk