Folkeskolerne i Sønderborg Kommune bliver fulgt tæt af både lokale politikere og af politikerne på Christiansborg – og blandt andet måles der på effekten af undervisningen i afgangsklasser, som viser, hvor meget lærerne formår at løfte eleverne fagligt.
Der kigges på elevernes socioøkonomi dvs. elevernes familie forhold, uddannelse, økonomi, arbejdsforhold og mange andre parametre. Altså en ret omfattende undersøgelse. Udfra undersøgelsen laves der et estimat for hvad det kan forventes at den enkelte elev kan få i karakter ved eksamen og ud fra det regnes der et karaktergennemsnit for skolen. Ligger en skole på 0 har eleverne i gennemsnit fået den karakter der kunne forventes. Ligger en skole på 0,1 eller højere har skolen formået at løfte eleverne.
”Og jeg synes, det er dejligt at se, at flere af vores folkeskoler formår at løfte eleverne”, siger formanden for Børne- og Uddannelsesudvalget, Jesper Smaling, til SønderborgNYT. Udvalgets næstformand, Jesper Larsen, tilføjer, at han især er stolt over både Humlehøj-Skolen og Nordalsskolen, der har en stor del to-sprogede elever.
De bedste skoler i kommunen til at løfte er Humlehøj-Skolen, Broager Skole og Dybbøl-Skolen, der ifølge Børne- og Undervisningsministeriet har en undervisningseffekt på 0,4.
Den næste gruppe, som har en undervisningseffekt på 0.2 er Hørup Centralskole og Gråsten Skole.
Nordals-Skolen er målt til 0,1 og det samme er Sønderskov-Skolen. Nydamskolen er målt til at have en undervisningseffekt på 0. Herefter kommer Augustenborg med -0,1 og Ulkebøl med en undervisningseffekt på -0,2 og slutteligt Nørreskov-Skolen, der har en undervisningseffekt på -0,3.
Når Ahlmann-Skolen, Rinkenæs Skole Nybøl Børneunivers og Fryndesholm Skole i Fynshav ikke er nævnt, så er forklaringen, at skolerne ikke har afgangsklasser.