Hjemmeplejen kommer ind ad døren hos mange borgere hver dag. Opgaverne er store og små, fra personlig pleje til påmindelser om at huske at tage medicinen. Nu tager hjemmeplejen i Distrikt Sydals iPads i brug til virtuelle skærmbesøg. Målet er mindre trafik i hjemmene og mindre køretid for plejepersonalet – tid som kan anvendes hos de borgere, som ikke kan undvære fysiske besøg.
I første omgang er det Distrikt Sydals, der med pilotprojektet tilbyder virtuelle besøg hos borgere, hvor det er fagligt forsvarligt. Målet er, at der hver uge kobles en ny borger på gruppen, som får virtuelle skærmbesøg. Udviklingsprojektet hedder “Støtte på distancen”, og firmaet, som leverer udstyret til projektet, har stor erfaring fra andre kommuner.
”Jeg ser ‘Støtte på distancen’ som et rigtig godt supplement til de fysiske besøg. Jeg ser gode muligheder i skærmbesøg, men vi vil naturligvis følge de første erfaringer nøje og sikre os, at serviceniveauet holdes, og at de borgere, der siger ja til at være med, er glade for det”, siger seniorudvalgets formand, Preben Storm, i en pressemeddelelse.
Erfaringer fra andre kommuner viser, at skærmbesøg med fordel kan erstatte bestemte typer besøg. Det gælder fx i tilfælde, hvor en borger skal støttes i at strukturere sin dag, skal mindes om at spise eller have vejledning i at tilberede sin mad. Der er også flere eksempler på, at skærmbesøg kan benyttes, når borgeren skal mindes om at tage sin medicin eller at drikke væske.
Testperioden i Distrikt Sydals varer frem til 1. september 2017. I mellemtiden bliver der løbende evalueret og justeret, så skærmbesøg på sigt kan anvendes i hele kommunen hos de borgere, hvor de vurderes at være en gevinst.
Støtte på distancen skaber og udvikler en ny måde at yde hjemmepleje på. Det er et nationalt ønske, at IT og digitalisering skal anvendes til at involvere borgerne, ligesom kommunikationsmetoderne også er fint i tråd med tendenserne på sundhedsområdet. Og det er dokumenteret, at stadig flere ældre dagligt bruger iPhones, tablets eller anden teknologi.