Siden 2017 har Sønderborg Kommune kigget på, om der er steder i forvaltningerne, hvor der er nogle opgaver og procedurer, som det ikke rigtigt giver mening at lave – og er der det, så kan medarbejderne i stedet bruge tid på vigtigere ting.
“Senere lavede vi en aftale om, at medarbejderne skulle finde besparelser for 500.000 kroner ved at pege på såkaldt unødvendigt bureaukrati, men det har de ikke kunnet”, siger borgmester Erik Lauritzen efter økonomiudvalgsmødet. Faktisk undrer det ham lidt.
“Der var jo ikke tale om, at der så er medarbejdere, som skal fyres – og man skulle jo tro, at de mennesker, der sidder med opgaverne også er dem, der ved, hvilke procedurer, der er nødvendige og hvilke der ikke er”.
Besparelserne skal findes og nu er opskriften at alt bureaukrati, som ikke er lovpligtigt. Det har Økonomiudvalget besluttet.
“Og så kan det vise sig, at nogle af tingene, som ikke er lovpligtige, alligevel er vigtige – og så kan beslutte, at de stadig skal laves”, siger borgmesteren. Han nævner som et tænkt eksempel, det kan være, at en børnehave noterer, hvor meget frugt der gives til børnene på daglig basis.
“Det kan virke overflødigt, men har vi bedt børnehaverne sikre at hvoert barn får for eksempel tre stykker frugt om dagen, så kan det give god mening, at det skrives op”.