Kinesiske turister skal se mod Sønderborg

20. december 2019 Erhverv

Sønderborg skal være en ny rejsedestination for kineserne og i disse dage arbejdes der intenst på, at påvirke de kinesiske rejsearrangører, så de får øjnene op for de sønderborgske herligheder.

Det er en gruppe af lokale erhvervsfolk, der har taget initiativet til, at kineserne skal få øjnene endnu mere op for Sønderborg-området og derfor har de indgået et samarbejde med Casper Tollerud, der ejer et rejsebureau i Kina, som har kontakt med omkring 500 kinesiske rejsearrangører og hans opgave er at skabe en ny form for Kina-turisme i Danmark, hvor blandt andet antallet af overnatninger skal øges:

Artiklen fortsætter under annoncen

”Vi skal blandt andet have kineserne til at opholde sig længere i Sønderborg end andre steder og vi skal tiltrække nye og uudforskede segmenter, hvilket kræver tid at opbygge”, siger Casper Tollerud, der til daglig er bosat i Kina, og i disse dage besøger Sønderborg for at få flere lokale hoteller, restauranter og attraktioner med i Kina-fremstødet.

”Jeg oplever en fantastisk opbakning fra styregruppen og de lokale udbydere af attraktioner, som er nøglen til, at vi kan trække kinesere til Sønderborg – jo flere produkter vi har på hylderne – jo mere opmærksomhed vil vi få hos de rejsearrangører, som skal anbefale deres kunder at tage til Sønderborg”, fortæller Casper Tollerud til SønderborgNYT.

Artiklen fortsætter under annoncen

Arbejdet med at tiltrække kinesere til Sønderborg-området har været i gang i snart seks måneder. Blandt andet besøgte den kinesiske blogger Angela Yang Sønderborg i november og hun har siden da skrevet om sine mange oplevelser og indtryk til cirka en halv million kinesere, der følger hende på det populære kinesiske sociale medie Weibo – Kinas svar på Facebook.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Arbejdet med at få gjort Sønderborg-området synligt i Kina sætter vi endnu mere fart på efter jul, blandt andet med et produkt fra Universe, hvor kinesiske børn kan komme og være tre dage i oplevelsesparken på Nordals. men mange flere aktører skal med, for at Sønderborg-området kan blive valgt som rejsedestination af kineserne”, fortæller Casper Tollerud til SønderborgNYT.

Lige nu er 12 sønderborg-aktører hoppet med på Kina-fremstødet og målet er 50 individuelle oplevelser i løbet af foråret 2020 – men Casper Tollerud ser gerne at 100 lokale aktører deltager i løbet af det kommende år.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Der skal være et stort udvalg af oplevelser for at gøre sig interessant overfor kineserne og derfor er det fantastisk med den store opbakning, som jeg oplever alle steder fra i Sønderborg”, siger Casper Tollerud.

Lone Koch, bestyrelsesformand for Alsie Express og initiativtager til styregruppen glæder sig over den store opbakning fra de lokale turist-aktører:

”Vi ønsker at tiltrække kinesere, der vil fordybe sig og vi går målrettet efter at tage imod børn og unge på dannelsesrejser, voksne på fordybelsesrejser og erhvervsfolk. Med vores kinesiske venskabsby, flere års samarbejde i ProjectZero-regi og Danfoss’ kinesiske tilstedeværelse, har Sønderborg flere stærke bånd til Kina og dermed et godt fundament til, at få kineserne til at besøge Sønderborg”, siger Lone Koch, der videre fortæller, at det seneste halve år har været en test på, om Sønderborg kan trække kinesiske turister.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kinesiske turister er særligt attraktive, fordi de typisk bruger fire til fem gange så mange penge som andre turister.

Styregruppen består – udover Lone Koch og Casper Tollerud – af direktør John Ankjær, Alsik Hotel, Travel A Lott-ejer, Joan Lott, erhvervsturisme-konsulent ved kommunen, Lisbet Holm Møller samt hotelejer Mads Friis.

Bitten og Mads Clausens Fond understøtter Sønderborgs kinesiske fremstød.

Skrevet af: Michael michael@sonderborgnyt.dk