Forpligtende samarbejde er fundamentet for den aftale, parterne nu kan præsentere om lærernes arbejdstid. Aftalen skaber forpligtende rammer for det lokale samarbejde med henblik på at give lærerne indsigt i – og indflydelse på – den måde, kommunerne og skolerne prioriterer lærernes arbejdstid på.
”Den helt grundlæggende opgave for os har været at få en aftale med KL, som forbedrer lærernes mulighed for at løse deres vigtige opgave. Derfor er jeg meget tilfreds med den aftale, vi nu kan præsentere for medlemmerne”, siger formand for LC, Anders Bondo Christensen, i en pressemeddelelse.
Aftalen er ifølge parterne en helt ny måde at lave og tænke arbejdstidsaftale på, som vil betyde en afgørende forskel for folkeskolen.
”Aftalen handler om prioriteringer af lærernes arbejdstid. Vi er gået ind i forhandlingerne for først og fremmest at sikre sammenhæng mellem de opgaver, lærerne skal løse, og den arbejdstid lærerne har til rådighed i kommunerne og på den enkelte skole. Det er denne aftale lykkedes med”, siger Anders Bondo Christensen.
Ved overenskomstforhandlingerne i 2018 nåede parterne ikke til enighed om en ny arbejdstidsaftale for lærerne. Parterne valgte derfor at nedsætte Lærerkommissionen og aftalte at mødes til periodeforhandlinger. Det er resultatet af disse forhandlinger, der nu bliver præsenteret.
Siden 2014 har lærernes arbejdstid været reguleret af bestemmelserne fra den såkaldte Lov 409. Hvis lærerne stemmer ja, og aftalen bliver godkendt i KL’s bestyrelse, vil den erstatte Lov 409. Aftalen kommer til at gælde for alle lærere og børnehaveklasseledere ansat i kommunerne, hvis den bliver stemt hjem.
Aftaleteksten kan læses på KLs hjemmeside
Anders Bondo. Pressefoto