Klimarådets anbefalinger passer fint til Sønderborgs Roadmap 2025

9. marts 2020 Politik

Et bredt flertal i Folketinget lavede i december 2019 en aftale om en ny klimalov, som indebærer, at Danmark skal have reduceret sine udledninger af klimagasser med 70 procent i 2030 og være klimaneutralt i 2050. I rapporten ‘Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion’, viser Klimarådet en vej til målet i 2030.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det vil kræve en markant indsats at nå 70 procents reduktion, og omstillingen vil kunne mærkes i de fleste dele af det danske samfund. Klimarådets rapport viser, at de prisen for at opfylde målet vil stige gradvist i løbet af de næste ti år og nå 15-20 milliarder kroner i 2030. Den omkostning svarer til under 1 procent af BNP.

”Vi når ikke 70-procentsmålet i 2030, hvis vi fortsætter som vi plejer. Men hvis vi sætter handling bag ordene og går i gang med det samme, er det muligt at nå 70 procents reduktion, uden at omkostningerne slår bunden ud af dansk økonomi. Klimarådet anbefaler, at vi hurtigt begynder at implementere alle de omstillingselementer, vi allerede kender – såsom flere elbiler, udtagning af lavbundsjorde og mere biogas – men også at vi allerede nu begynder at planlægge og udvikle de lidt sværere omstillinger, der skal bringe os hele vejen til 70 procent”, siger formand for Klimarådet Peter Møllgaard i en pressemeddelelse.

Teknologiske løsninger eller adfærdsmæssige ændringer bliver først til virkelighed, når de rette politiske virkemidler er taget i brug. Derfor fremlægger Klimarådet en virkemiddelpakke, hvor en drivhusgasafgift får en hovedrolle, men skal suppleres af en række øvrige virkemidler. Afgiften skal afspejle princippet om, at forureneren betaler, og det skal derfor være væsentligt dyrere at udlede CO2 og andre drivhusgasser. For at nå målet om 70 procents reduktion i 2030, vurderer Klimarådet, at en drivhusgasafgift bør ligge på ca. 1.500 kroner pr. ton i 2030.

”En generel drivhusgasafgift er et helt centralt virkemiddel i Klimarådets rapport, som skal gøre det dyrere at udlede CO2 og andre drivhusgasser. I dag er det danske afgiftssystem lidt af en rodebunke, og vi mener derfor, at systemet snarest bør ændres, så vi får en ensartet afgift, der har et væsentligt højere niveau end i dag. Samtidig skal vi sikre os, at produktionen ikke bare flytter til et andet land, så forureningen foregår derfra og det kan gøres med et såkaldt bundfradrag til konkurrenceudsatte virksomheder”, siger Peter Møllgaard.

Sønderborg er godt på vej

Hos ProjectZero vurderer administrerende direktør Peter Rathje, at Klimarådets anbefalinger rummer det rigtige – og samtdig glæder han sig over, at mange af de samme ting er med i Sønderborgs Roadmap 2025.

”I Sønderborg er vi godt på vej og planlægger at nå de fastlagte Roadmap2025 målsætninger. Vi skal styrke samarbejdet med landbruget og transportbranchen og personbilerne skal over på el“, siger Peter Rathje.

“Vi skal nå nullet i 2029. Energieffektive leje- og ejerboliger spiller en stor rolle og samarbejdet med blandt andre boligforeningerne er godt på vej”.

Det er ikke alle kommuner, der har et offentligt-privat samarbejde, som det der er i Sønderborg omkring ProjectZero.

“Men vi tilbyder selvfølgelig at dele vores viden og erfaringer med andre”, siger Peter Rathje. Han har i længere tid tænkt over, om man kunne sætte en værdi på CO2-reduktionen og den er kommet med forslaget om afgifter til de, der forurener.

“Hvis regeringen beslutter, at forureneren betaler, så kan der sættes tal på værdien ved at stoppe sine co2-udslip”.

Forslag – ikke en beslutning

Klimarådets anbefalinger er forslag og de er ikke vedtaget af Folketinget.

“Men jeg tror, at politikerne ender med at sige ja til Klimarådets anbefalinger. Det er jo vejen til først de 70 procent og senere 100 procent og Klimarådet leverer jo det, som Folketinget har bedt om: Nemlig en række anbefalinger, der fører til målene”, siger Peter Rathje.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk