– Kommunen er selv skyld i at Kegnæs’ nye brandstation blev dyrere

18. marts 2021 Erhverv

For år tilbage blev det besluttet at der skulle bygges en ny brandstation på Kegnæs efter at det meste af den gamle brændte i november 2016. Herefter blev der regnet på, hvad det ville koste at bygge og efter pengene var bevilget, gik byggeriet i gang – og den nye brandstation blev til sidst taget i brug.

Økonomiudvalget har netop godkendt, at bevilge det beløb, som det kostede ekstra for den nye brandstation på Kegnæs, der blev dyrere end først beregnet – og i sagsfremstillingen står der, at det skyldes, at grunden til brandstationen, som kommunen købte af Karsten Fogt, ikke blev afleveret i den stand, som der var aftalt.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Vi havde aftalt at jeg skulle rydde grunden og det fik jeg en entreprenør til at gøre. Desværre viste det sig, at i stedet for at fjerne resterne fra et fundament, så lagde han bare jord hen over”, siger Karsten Fogt til SønderborgNYT.

Efter overtagelsen sætter kommunen gang i byggeopgaven, men de skjulte fundamentrester giver straks problemer.

“Så ligger det hele stille i tre uger, hvorefter kommunen får en entreprenør til at rydde grunden”, siger Karsten Fogt.

Seks måneder senere bliver Karsten Fogt præsenteret for en regning på 286.000 kroner, som er prisen kommunen har betalt for at rydde grunden.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Den ville jeg ikke betale, fordi jeg mener, at de skulle have kontaktet mig straks, da de fandt ud af, at der ikke var ryddet som aftalt. Så kunne jeg have bedt den entreprenør, som jeg havde hyret, om at gøre arbejdet færdigt”, siger Karsten Fogt.

“Kommunen er selv skyld i, at brandstationen blev dyrere end ventet, fordi de bare kunne have ringet til mig”, siger han.

Senere beder kommunen ham betale 100.000 kroner.

“Så sagde jeg, at vi måtte gå i retten, så det kunne blive afgjort, om jeg skulle betale. Men det ønskede kommunen ikke. Vi blev i stedet enige om, at jeg skulle aflevere 30.000 kroner”, siger Karsten Fogt, som valgte at betale for at få sagen ud af verden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Direktør Bjarke Eriksen fra Teknik- og Miljøforvaltningen siger til SønderborgNYT, at han ikke vil kommenterer sagen:

“Der er indgået et forlig og mere har jeg ikke at sige”.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk
7. december 2021 112, Sønderborg

Miljøvagten holder øje med spildt mælk

7. december 2021 112

Tirsdag eftermiddag har der været et uheld med mælk hos en virksomhed på Ellegaardvej i Sønderborg. Det betyder, at cirka 1000 liter mælk er løbet i afløbet og derfra videre til Ulkebøldam. Det betyder, at Ulkebøldam kan få en smule misfarvning i de kommende dage. Lige nu kan man se misfarvning af vandet i gl. […]

Læs mere...