Mens en del andre kommuner slås med at få SOSU-elever, så er det modsatte tilfældet i Sønderborg Kommune. Alene i år er der, frem til udgangen af november, ansat 148 SOSU-elever og det er flere end forventet, idet målet var 138.
I 2019 ansatte Sønderborg Kommune 99 SOSU-elever, og det var 16 mere end planlagt.
“Det skyldes et meget stærkt fokus på rekrutteringen af SOSU-elever”, fortæller formanden for Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget, Jan Prokopek Jensen.
“Årsagen til det gode resultat skyldes et meget klart politisk fokus, da Arbejdsmarkedsudvalget allerede i 2019 besluttede, at SOSU-branchen skal være satsningsbranche nummer 1. Og så skal vi heller ikke glemme, at det har været et meget højt prioriteret område gennem mange år i forhold til at tiltrække nye medarbejdere”, siger han i en pressemeddelelse.
“Samtidig har kommunen også gjort en stor indsats lige efter Finanskrisen, hvor vi selv uddannede og omskolede personer til SOSU-området. Jeg tror, at alle de mange tiltag lagt sammen gør, at mange kender til mulighederne for elevplads og job inden for området”.
Baggrunden for det store fokus er, at man i flere år har vidst, at behovet for kvalificeret personale i ældresektoren er stort, og problemet vil blive endnu større, hvis der ikke blev handlet.
For at kunne imødekomme udfordringen har Jobcentret samt senior- og socialområdet i Sønderborg Kommune haft et meget tæt samarbejde omkring rekrutteringen af SOSU-elever.
Sammen har de iværksat en lang række initiativer, der blandt andet handler om målrettet vejledning af ledige mod SOSU-branchen, muligheden for voksenelevløn eller dagpenge under uddannelsen, ekstra praktikaftaler i driftsenhederne og meget andet.
Ansættelsen af nye elever fortsætter for at forebygge fremtidige rekrutteringsudfordringer på SOSU-området. Også fordi det er et krav i 2021 om, at Sønderborg som minimum skal ansætte ydeligere 138 nye SOSU-elever.