Kommunen skal udvikle kunstig intelligens som kan behandle aktindsiger

20. januar 2022 Erhverv

Aktindsigter leveret af kunstig intelligens er måske fremtiden og Sønderborg Kommune har fået 5,3 millioner kroner til udvikling af kunstig intelligent teknologi, som skal hjælpe med behandling af kommunale aktindsigter.

Pengene kommer fra Investeringsfonden for nye teknologier og digitale velfærdsløsninger.

”I dag er kommunernes behandling af aktindsigtssager meget ressourcekrævende – herunder også i Sønderborg Kommune. Projektets formål er at skabe fundamentet for øget kvalitet, ensartethed og hurtigere intern behandlingstid i sager om aktindsigt ved at anvende kunstig intelligens, så kommunen får mulighed for at frigøre ressourcer til mere borgernære opgaver”, siger borgmester Erik Lauritzen i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

De kunstigt intelligente sprogmodeller, som skal udvikles i projektet, skal bidrage til en effektivisering og en øget kvalitetssikring i arbejdet med aktindsigter.

Sønderborg Kommune står for projektet og når modellerne er udviklede, skal de kunne bruges af alle landets 98 kommuner.

De udviklede sprogmodeller – Natural Language Processing modeller – er i stand til effektivt at gennemgå og analysere store mængder tekst, og derefter udpege specifikke oplysninger, alt efter hvad de er blevet bedt om at lede efter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kan for eksempel være oplysninger i akter og dokumenter, som skal anonymiseres i forbindelse med en anmodning om aktindsigt. Projektet bygger videre på en eksisterende, digital platform, som er udviklet i 2020-2021 af Sønderborg Kommune i et offentligt-privat udviklingssamarbejde.

Projektet er forankret i Sønderborg kommune, men involverer også Vejen Kommune og Fredensborg Kommune, der ligesom Sønderborg bidrager med viden og data til træning af sprogmodellerne.

Projektet er et af 12 såkaldte Signaturprojekter, som har til formål at afprøve kunstig intelligens på områder, hvor der er potentiale for at løfte kvaliteten og kapaciteten i fremtidens offentlige sektor gennem skalering af teknologien, men hvor der i dag er få konkrete erfaringer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fokus er på at udnytte de muligheder som kunstig intelligens giver, men samtidig også på at gøre alle klogere på de begrænsninger og udfordringer, der er i forbindelse med anvendelsen.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk
22. maj 2022 Erhverv, Sønderborg

Jobcenters Rejsehold kan måske hjælpe dig til bedre trivsel på jobbet

22. maj 2022 Erhverv

På Jobcenter er der tre medarbejdere, som har til opgave at få sygefraværet ned i både private virksomheder og i kommunens forskellige forvaltninger. “Vi er i kontakt med 36 offentlige virksomheder og 52 private og de medarbejdere, som vi har hjulpet, er fra pleje- og omsorgsfagene, produktionsfag og tømrer-snedkerfagene”, fortæller Lone Steensbech, der er en […]

Læs mere...