Kommunens ansatte må ikke bruge TikTok

10. marts 2023 Erhverv

Sønderborg Kommune følger anbefalingerne fra centralt hold og forbyder nu TikTok på alle ansattes enheder. Forbuddet betyder, at arbejdsmæssig brug af TikTok i hele organisationen er slut. Det gør, at medarbejdere skal slette deres profiler på TikTok og fjerne appen fra deres udstyr. Forbuddet gælder også privat brug af TikTok på arbejdsgiverbetalt udstyr.

”Vi vil ganske enkelt ikke have, at medarbejderne bruger TIKTOK og det er der nu heller ikke mange, der gør, fordi den ikke er nødvendig i arbejdet eller kommunikationen med borgerne”, siger direktør for Økonomi og Arbejdsmarked Lisbeth Hansen til SønderborgNYT.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fredag har kommunens ledelse holdt møde om brugen af TikTok og det blev besluttet, at app’en skal slettes fra kommunens smartphones og computere.

”Vi har naturligvis lyttet til Center for Cybersikkerhed, der fraråder TikTok på arbejdsmobiler og computere på grund af en sikkerhedsrisiko og bekymring for spionage. Det har fået både Folketinget, Statsministeriet, regionerne og en lang række kommuner til at forbyde TikTok, og den linje følger vi nu også”, siger Lisbeth Hansen.

TikTok bruges i dag til arbejdsmæssige formål to steder i Sønderborg Kommune, og de lukkes ned snarest. På biblioteker i forbindelse med at ramme målgrupper, der kan være svære at ramme på andre sociale medier eller mere traditionelle kommunikationskanaler. På samme måde bruger naturvejlederne i Sønderborg Kommune TikTok for at ramme deres målgruppe af børn og unge.

Artiklen fortsætter under annoncen

Begge parter er opmærksomme på GDPR og er bevidste om ikke at dele personfølsomt indhold.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk