Kommunens udgifter til administration falder fortsat

Administrationsudgifter falder stadig. Pressefoto
Administrationsudgifter falder stadig. Pressefoto
21. juni 2024 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Indenrigsministeriets nyeste analyse for kommunernes udgifter til administration viser, at Sønderborg Kommune fortsat bruger færre og færre penge på administration og er en af de kommuner, hvor de samlede administrationsudgifter pr. indbygger er faldet mest de seneste år. I 2017 var udgiften pr. indbygger på 10.913 kr., mens den i 2023 kun var på 10.114 kr. pr. indbygger.

Det er også et fald i forhold til 2022, hvor udgiften var på 10.429 kr. Omregnet betyder det, at Sønderborg Kommune brugte 3.0 pct. mindre på administration i 2023 i forhold til året før.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Byrådet har over flere år haft et stort fokus på at bringe administrationsudgifterne i Sønderborg Kommune ned og har også besluttet og implementeret yderligere administrative reduktioner i de kommende år. Dermed er det lykkedes at flytte penge til velfærdsområderne tæt på borgerne. Det er dog fortsat nødvendigt med administrative medarbejdere, der kan indsamle, forarbejde og levere de krævede data, som nye love og bestemmelser stiller krav om. Derfor er vi også nået til smertegrænsen for, hvor meget mere vi kan reducere på administrationen, når vi skal levere den ønskede kvalitet i vores sagsbehandling samt udvikle Sønderborg Kommune, siger borgmester Erik Lauritzen i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er Indenrigsministeriets Benchmarkingenhed, der har lavet opgørelsen, som også fortæller, at administrationsudgifterne for Sønderborg Kommune er lavere end landsgennemsnittet på 10.194 kr. pr. indbygger. Opgørelsen viser også, at Sønderborg Kommune bruger færrest udgifter på administration, når man kigger på tallene for Aabenraa, Haderslev og Tønder kommuner.

”Jeg er meget tilfreds med, vi er så effektive i Sønderborg Kommune, og at det er lykkedes at reducere administrationsudgifterne gennem de sidste otte år. Men vi skal også huske på, at en del administrative opgaver af KL defineres som ’borgernære opgaver’, for eksempel jobrådgivning eller behandling af sociale sager, og det kommer vi ikke til at spare på. Samtidig har vi et fortsat fokus på at bruge nye it-løsninger, digitale hjælpemidler og kunstig intelligens til at hjælpe os med at blive endnu mere effektive og fortsat levere en god service til borgerne”, siger viceborgmester Stephan Kleinschmidt.

20. juli 2024 Kultur, Gråsten

Als Udlejning sørger for børn har det sjovt

20. juli 2024 Kultur

Als Udlejning er kommet med en række af deres rutschebaner, hoppeborge og andet, så de mindre børn også får en både god og sjov oplevelse, når de er med forældrene til Gråsten Ringridning. ”Mange af børnene fra cykelringridningen har været her og det har mange andre børn også – og det er dejligt at se, […]

Læs mere...