Det kan give rigtig god mening for virksomhederne, at de ansætter en kunstner, fordi kunstnere – der jo har krøllede hjerner – ser og kommunikerer anderledes og det forbedrer virksomhedernes brand, siger Else Christensen-Redzepovic, som arbejder med kultur for EU.
“Virksomheder bliver mere og mere pressede på det globale marked og derfor trækker de mere på kunsten og det viser sig at give nogle fordele”, siger Else Christensen-Redzepovic til SønderborgNYT, som var i spidsen for Sønderborgs forsøg på at blive Europæisk Kulturhovedstad.
Bedre klima i virksomheden
Nogle gang er der et dårligt arbejdsklima i virksomheder – og her har mange for vane at hyre en coach, som så skal sikre god stemning.
“Men det allerbedste er at få en kunstner til at klare opgaven, fordi en kunstner aldrig er direkte konfronterende og derfor heller aldrig ‘farlig’. Kunstnere er gode til at motivere og deres indsats viser sig at give et mindre sygefravær, fordi de ændrer vores mindset, så vi ikke foretrækker at blive hjemme under dynen”, siger Else Christensen-Redzepovic.
Nye landvindinger
Når en virksomhed skal begive sig ind på et nyt marked, så er kulturen en god døråbner og det er også derfor den kaldes for den ‘bløde’ magt. Kultur bruges i diplomatiet og adskillige virksomheder.
“Jeg kan for eksempel nævne pandaerne fra Kina og ideen bag Sønderborgs satsning på at blive Kulturhovedstad. Både Sønderborgs satsning og pandaerne handler om at bygge broer mellem mennesker, virksomheder og lande”.
Som eksempel på blød magt nævner Else Christensen-Redzepovic også CocaCola, biler, jazz-musik og Elvis Presley.
“De alle præger den måde, som vi tænker på og vi skal huske, at det handler om kultur mellem mennesker og at kultur er hver dags liv – og ikke alene en maleriudstilling”, siger hun.
Det gi’r mening
Else Christensen-Redzepovic, der har gang i nogle kulturopgaver for EU fortæller, at på europæisk plan giver kultur mere i indtægt end for eksempel industri og kommunikation.
“Jeg rejser rundt i andre lande og fortæller erhvervslivet om blandt andet den tid, hvor Sønderborg var kandidat til at blive Europæisk Kulturhovedstad og der er mange, som synes, det er spændende at høre, hvordan man i en kommune rykkede sammen og gjorde alt for at bringe Sønderborg i mål. Det er især mængden af kontakter til mennesker i andre byer – og også lande – som erhvervsfolkene hæfter sig ved”.
“Jeg vil lige nævne, at når jeg er ude og fortælle om Sønderborg i forbindelse med Kulturhovedstadsprojektet, så er det fordi, jeg bliver inviteret til at gøre det”, siger Else Christensen-Redzepovic, der selv har et verdensomspændede netværk.
Billedet: Else Christensen-Redzepovic taler om kultur på en konference i Finland. Privat foto