KV21 – Debat: Anders Brandt vil ha’ bedre togforbindelser til Sønderborg

Anders Brandt med DSB-uniform. Privat foto
Anders Brandt med DSB-uniform. Privat foto
7. november 2021 Augustenborg Skrevet af: Ole Kæhler

Tidl. byrådsmedlem Anders Brandt, Hundslev, skriver:

Sønderborg Kommune skal afsætte 100.000 kroner til at undersøge mulighederne og arbejde for bedre togforbindelser til Sønderborg. Der skal lægges vægt på Tønder-Sønderborg-forbindelsen.

Hvis de tre kommuner, hvor Tønder-Sønderborg til sammen sætter 1.000.000 kroner af, kan man komme lagt i undersøgelserne af denne linje. De kunne deles i forhold til befolkningstal eller skinnelængde.

Jeg har tidligere beskrevet fordele ved Tønder-Sønderborg forbindelsen og de er stadig aktuelle.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tønder-Sønderborg-banen handler om meget mere end blot en jernbaneforbindelse mellem Tønder og Sønderborg. De nuværende – og ikke mindst kommende – kapacitetsudfordringer på både landevej og jernbanenettet i Tyskland betyder, at der er behov for at tænke i nye baner for at kunne sikre den nødvendige kapacitet, sikkerhed, mobilitet og fleksibilitet i forhold til især godstransport til og fra Danmark.

Persontransport mellem Tønder og Sønderborg på skinner vil understøtte Alsion. Studerende kan bo i Tønder og læse i Sønderborg og transporttiden kan udnyttes til studier.

Artiklen fortsætter under annoncen

Undersøgelser viser, at vækst i trafikmængden på 2-3 procent i mange tilfælde kan betyde en øget trafiktrængsel på 10 procent. De vækstrater vi i Jylland står over for i de kommende årtier er mange gange større og her er det ikke tilstrækkeligt med et ensidigt fokus på vejnettet.

Jernbanen er en nødvendighed. Vi har alle oplevet trængsel af lastbiler på den jyske motorvej. Meget kunne flyttes over på skinner.

Industriområder i Sønderjylland, hvor der er god plads, får ekstra gode muligheder for tung transport med genopretning af Tønder-Sønderborg banen. Denne bane, der forbinder de to nord-sydgående linjer giver fleksibilitet og sikkerhed for godstransporten.

Artiklen fortsætter under annoncen

Virksomheder og borgere i de mindre byer langs linjen vil få et boost. Her ligger nogle af de byer i Danmark, der er mest berørt af centraliseringerne. Det er evidensbaseret at jernbaner i højere grad end busser påvirker udviklingen.

Der er operatører i Danmark, Tyskland, Holland der har tilkendegivet interesse for at køre på linjen. Der er virksomheder, der transporterer store mængder gods og tunge godsformer der tilkendegiver at de på 10-års kontrakter vil flytte gods fra lastbil til skinner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Andre interesser for denne bane går på uddannelse af togpersonel og udvikling af togmateriel.

I Tønder er der mange positive tilkendegivelser for at bevare banen. Der er mange små og store tilkendegivelser der uafhængigt af hinanden støtter bevarelsen. Der er dog ikke i Sønderjylland fundet en -first mover’ i denne sag. Broen til Fyn har sine fortalere, men vi mangler noget tilsvarende for Tønder-Sønderborg-forbindelsen.

Med motorvejsforbindelsen fra nord/syd til Sønderborg, bro til Fyn, mangler vi en markant infrastruktur til Vestkysten. Hvis Tønder-Sønderborg genoprettes får Sønderborg en meget central placering i Sønderjyllands transport-infrastruktur.

Artiklen fortsætter under annoncen

Redaktionen anbefaler:

Bliv opdateret på de aktuelle valgtemaer og emner, når en række af de opstillingsberettigede partier og lister til Kommunalvalget mødes i SønderborgNYT TVs valgdebatter ’Mød Partierne’ som du finder her på SønderborgNYT TV.