KV21 – Debat: Stor gevinst i at forbedre togforholdene i Sønderborg Kommune

5. november 2021 KV21 Skrevet af: Redaktion

Martin Hornsleth, Sønderborg, skriver: 

Jeg er vokset op på Als og er efter 14 år ude flyttet tilbage til Sønderborg i 2019. Jeg elsker at bo her på grund af nærheden til naturen og de mange muligheder, der er i området. På mange måder er livet bare grønnere og rarere i Sønderborg end i storbyen.

Jeg tror, at Sønderborg har meget mere at byde på, end de fleste nok forestiller sig. Selv er jeg i hvert fald blevet positivt overrasket over, hvor mange gode koncerter der finder sted på spillesteder som Sønderborghus og Mejeriet, hvor meget der sker på restaurant- og caféfronten og i det hele taget, hvor mange spændende initiativer der konstant søsættes, hvad end det er græskarjagt til halloween eller loppemarkeder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er tydeligt, at mange gerne vil gøre en forskel og præge udviklingen i området.

Men …noget af det, som har givet anledning til skuffelse eller måske nærmere bekræftelse af, at her er vi ret dårligt stillet, handler om manglerne inden for offentlig transport.

Reelt set forstår jeg godt alle dem, der kører i bil til det meste. For der er sjældent et realistisk alternativ. Rent infrastrukturelt er vi ilde stedt uden en bil, medmindre vi snakker korte afstande, eller du virkelig trænger til god motion på jernhesten og i øvrigt har god tid til at transportere dig rundt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skal du bare en smule væk fra Sønderborg, er busforbindelser ringe, og togforbindelserne ikke-eksisterende.

Faktisk vil jeg vove den påstand, at det infrastrukturelle område er noget af det, som er medvirkende til at skræmme mange væk fra Sønderborg. Vi bor i et af landets afkroge, må vi erkende, men var vi bedre forbundet i lokalområdet og ikke mindst bedre forbundet med f.eks. andre større byer i Jylland, såsom Kolding, ville Sønderborg blive mere attraktivt som område. Jeg mener, at der en stor gevinst at hente i at forbedre togforholdene i området.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jeg sidder med en fornemmelse af, at der er udbredt en opgivenhed på dette område. Vi tager bilen, fordi der ingen andre muligheder er. Mange er nok holdt op med at drømme om eller forvente forbedringer på dette område. Men kigger vi rundt omkring i landet, ser vi, at mange byer, som ellers er noget mindre end Sønderborg, er bedre stillet på togområdet.

Smutter du forbi Tønder, ser du, at de har flere togafgange og et lokalområde, som er bedre forbundet på tognettet, på trods af en tyndere befolkningstæthed i den vestlige del af Sønderjylland. Lægger du vejen forbi Thyborøn i den anden ende af Jylland, ser du også, at de har togafgange hver time. Hvis det er muligt i Tønder og Thyborøn, er det vel også muligt i Sønderborg?

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvor er politikerne, der vil gøre noget for at højne den kollektive trafik og føre forbedringerne ud i livet? Timedrift fra Sønderborg Station har været på tegnebrættet længe, men der er det blevet og har ikke taget fart. Vi hører mange ideer blive luftet, men vi kan konstatere, at forholdene ikke er blevet bedre, og jeg oplever måske snarere en lille forværring i forhold til, da jeg forlod området i 2004.

Jeg synes, det er glimrende, at mange tænker i nye ideer for cykeltrafik. En bedre måde at krydse Alssund på ville være kærkommen for cykeltrafik inden og lige uden for bygrænsen. Men vi må også konstatere, at vi bor i en stor kommune med store afstande, og at det ikke er nok at tilgodese Sønderborg by. Det vil være afgørende, hvis vi kan forbinde områderne bedre.

Artiklen fortsætter under annoncen

Havde vi f.eks. en togafgang mere fra Sønderborg mod København, ville vi også kunne forbedre forbindelsen mellem Sønderborg og Gråsten og de omkringliggende byer. Jeg er klar over, at der er et stykke vej til, at dette kan blive en realitet, men de første spadestik skal jo tages et sted. Kunne vi forestille os en forbedring af skinnerne i kommunen, så hastigheden kan sættes op på togene? Kunne vi forestille os trinbræt i f.eks. Ragebøl, Vester Sottrup eller Avnbøl, så flere af kommunens byer kan kobles på tognettet og benyttes i hvert fald på nogle afgange?

I Stevns Kommune på Sydsjælland har flere småbyer trinbræt, der gør det muligt at rejse nordpå til Køge i tog. Og Stevns Kommune er vel at mærke et område med en betragtelig afstand til København og med en lavere befolkningstæthed end Sønderborg.

Da kommunen i sin tid fik motorvejsforbindelse, var der kritiske røster, der ikke mente, at vi havde brug for den. Hvem ville undvære den i dag?

Nogle vil måske også være kritiske over for ideen om flere togforbindelser, men reelt ønsker mange af os nok et alternativ til bilen, bussen og cyklen. Jeg kunne godt tænke mig, at vi turde have større ambitioner, også når det gælder kollektiv trafik. Snakker vi grøn omstilling, er det oplagt at styrke den offentlige transport.

Og samtidig flugter en evt. styrkelse med den ligeledes aktuelle dagsorden, der handler om at fastholde flere indbyggere i kommunen og gerne trække flere til.

Redaktionen anbefaler

Bliv opdateret på de aktuelle valgtemaer og emner, når en række af de opstillingsberettigede partier og lister til Kommunalvalget mødes i SønderborgNYT TVs valgdebatter ’Mød Partierne’ som du finder her på SønderborgNYT TV.

19. april 2024 Frivillige, Sønderborg

Foredrag gør foreninger klogere på børn og deres forældre

19. april 2024 Frivillige

Mange foreninger oplever at der er børn, der kun deltager i de ugentlige aktiviteter, men når der er træningslejr, lejre eller ture på programmet vælgere forældrene ikke at lade deres børn deltage. Samrådet Alssund har derfor sammen med Folkeoplysningsudvalget i Sønderborg Kommune arrangeret et foredrag med professor Lene Tanggaard, Torsdag den 25. april kl 19.00, […]

Læs mere...