Anders Brandt, Ole Stramer og Bjørn Allerelli Andersen skriver:
En gruppe lokalpolitikere og interesserede fra Sønderborg kommune har nedsat en arbejdsgruppe, der skal være med til at afdække behov og interesse i at få anlagt og genetableret miljørigtige letbaner og eltog i vores nærområde, altså Sønderborg Kommune og det sydlige Sønderjylland.
I første omgang ønsker gruppen at starte en offentlig debat omkring bæredygtig offentlig skinnebåren transport, der skal aflaste trafikken på vejene, give mere klimavenlige løsninger, give løsninger, som både børn, unge og ældre uden kørekort kan benytte.
Arbejdsgruppen mener, at følgende ønsker i prioriteret orden bør diskuteres:
De resterende 20 km manglende dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg grænse igangsættes, således at der kan køres med tog i begge retninger fra grænsen og op gennem Jylland og videre.
Timedrift til og fra Sønderborg.
Direkte (hurtige) tog: Sønderborg-Aalborg (via Aarhus) og Sønderborg-Hamborg.
Forbindelsen Sønderborg -Tønder genoprettes og køres med eltog på batteri.
Tidssvarende stationsbygning og perron i Sønderborg bygges.
Letbane/eltog fra Sønderborg til Odense via den kommende Als-Fynforbindelse.
Lokalbane/godstog til havnen i Aabenraa. Sønderborg-Tinglev-Rødekro-Vojens-Haderslev, frem og tilbage med et eller to togsæt, kunne være en satsning på klimavenlig transportudbygning, sammenlignelig med letbanen Odder-Aarhus-Grenå og flere andre.
Ovenstående forslag skal også imødegå regeringens og transportminister Ole Birk Olesens manglende interesse i at udvikle og forbedre infrastrukturen i vores område, som er beskrevet i den nyligt offentliggjorte trafikplan til milliarder.
Vi inddrager gerne andre, der vil støtte debatten og udvikling af forslag til transport på skinner i vores område.