Finn Andersen, Haarby, skriver:
BIOS har på intet tidspunkt levet op til ambulanceudbudet/ambulancekontrakten i Region Syddanmark, dette til trods for nærmest uendelige tilpasninger og forandringer for at tilgodese BIOS.
At BIOS ikke har kunnet levere, har dels resulteret i usikkerhed og kvalitetsnedgang for borgerne, dels lagt et umenneskeligt pres på Responce-redderne og på Responces muligheder for at drifte. Det at BIOS har ikke leveret de beredskaber de skulle iflg. kontrakten, løser regionen og Thyge Nielsen ved at nedlægge to beredskaber. Så er Bios fri for at levere dem og så frigiver det 18-20 reddere og giver Thyge Nielsen håb om, at BIOS så kan opfylde kontrakten.
Efterfølgende købes de samme beredskaber hos Responce. Firmaet der i forvejen kørre alt det, BIOS ikke formår. Rent “goddag mand økseskaft”.
Udbudsindholdet er skredet
Hele grundlaget for overhovedet at udforme et udbud, er jo totalt væk. Intet af det her giver mening og kan umuligt være i tråd med et EU-udbud. Det vil jo svare til at Regionen udbød et byggeri og opdager ved leveringen, at bygningen mangler tag. Svaret til leverandøren vil så være: “ved nærmere eftertanke, kan vi godt acceptere at taget mangler”.
Dette er kun endnu et ubehjælpeligt forsøg, på at BIOS skal – uanset konsekvenserne – beholde kontrakten.
Vi godt se, at der disponeres efter Thyge Nielsens udtalelse: “…det er for dyrt for regionen, at dimensionere ambulancetjenesten efter, at der skulle ske katastrofer, for de sker så sjældent”
Nej, det må man da bestemt ikke håbe, for det ville være en katastrofe i sig selv.
Jeg forstår slet ikke Stephanie Lose argumentation, om, at det kan slet ikke mærkes i servicen. Hvorfor har regionen så bestilt et vist antal beredskaber, når det tilsyneladende kan køres med et langt mindre antal beredskaber?
Først skulle vi ikke regne i antal reddere, der skulle bruges. Nu skal vi heller ikke regne i antal beredskaber. Hvad bliver det næste, vi ikke skal regne med?
Jeg mener, det er respektløst af regionen og politikerne, at handle sådan.
Pt. må vi sige vi kører på chancen.
Heldet vil slippe op og så vil det koste liv.