Landsforeningen Ligeværd i Sønderborg, skriver:
I Sønderborg er der er bogligt svage, der har hænderne skruet rigtigt på og dem skal vi sætte mere i fokus.
De bogligt svage, unge som ældre, bliver mødt af en mur, når der skal snakkes uddannelse. De er allerede i forsvarsposition, når der snakkes skoleforløb. For skoleforløb er lig med at sidde stille, læse, skrive, og ikke mindst koncentration – og det kan virke uoverskueligt. Men hvad der ikke skal glemmes, det er, at det faglige håndværksarbejde – skal prioriteres højt.
Forvaltningens Jobcenter sender immervæk de unge mennesker ud i det ene praktikforløb efter det andet – helt uden job, uddannelse eller andet forude, så det er spild af tid
Hvor mange praktikforløb, skal den unge igennem, inden den reelle hjælp til en læreplads eller job, kommer på plads?
Kunne vi tænke os den situation, at kommunerne selv tog ansvar for at uddanne dem, der har specielle behov?
Der er job som, pædagog- og sosumedhjælper, elektrikere, mekanikere, it-konsulenter og mange andre job, der kunne skabes ved at kommunerne lavede lærepladser forbeholdt ”de svage”.
Vi vil gerne holde på de unge mennesker i lokalsamfundene, få dem til at etablere sig med familier og ikke sende dem alle ind til storbyerne.
Men vi mangler generelt uddannelses- og lærepladser.
Vi har alle et ansvar for at næste generation vokser op med sikkerheden for en uddannelse, både for de bogligt stærke og de bogligt svage. Ellers kan vi lige så godt opgive vores lokalsamfund og fuldt ud erklære os for ”Udkantsdanmark”.
Det skal være attraktivt for arbejdsgiverne, at hjælpe en og gerne flere unge på vej, samtidig med at arbejdsgiverne løser både deres samfundsopgave og løser deres egne problemer med at skaffe uddannet arbejdskraft.
De boglige svage kræver flere ressourcer her og nu. De skal bekræftes og have succes – ikke det ene nederlag efter det andet, fordi ingen vil have dem, eller fordi at de ikke kan sælge sig selv i en ansøgning.
Og så skal vi have de unge, skal vi væk fra Jopbcenters meningsløse praktikperioder.
Siger en arbejdsgiver ja til et praktikforhold, så er det med forventning om at lave en lærerplads efterfølgende.
I et praktikforløb skal den enkelte borger gøres klar til at færdiggøre et uddannelsesforløb eller job i den virksomhed, hvor praktikken foregår.
Praktikpladsen skal evaluere løbende og rette foranstaltninger sættes i værk hurtigt, således at der efter praktikperioden kan fortsættes direkte i rette uddannelsesforløb eller ansættelsesforløb.
Det går både ud over den unge, men også arbejdsgiveren, hvis ikke en praktikperiode bliver en succes.
En praktikperiode skal være seriøst arbejde og belønnes derefter. Lønnes tæt på en elevløn og mere end en SU.
Der skal være en gulerod som og motivation til at være i praktik. Ledige skal ikke være gratis arbejdskraft.