Måling: RealMæglerne Seeberg har tilfredse kunder

4. marts 2014 Erhverv

– Som kæde er Realmæglerne meget ambitiøse omkring kvaliteten af vores arbejde, for det gavner ikke alene egne forretninger, men også branchens image som helhed, siger Dorthe Seeberg der er indehaver af RealMæglerne Seeberg på Rådhustorvet.

” src=”http://sonderborgnyt.dk/wp-content/uploads/2014/01/dorte-300×266.jpg” width=”300″ height=”266″ /> Dorte Seeberg er stolt over, at hendes forretning har tilfredse kunder.

Realmæglerne har netop modtaget de første retursvar fra tilfredshedsundersøgelsen, og kan konstatere at deres kunder i altovervejende grad er tilfredse med mæglernes arbejde.

– Fremadrettet vil vi bruge de løbende målinger konstruktivt og til stadighed forsøge at leve op til de forventninger vores kunder har. Først når kunden er tilfreds er opgaven løst, så enkelt er det, siger Dorthe Seeberg.

– Vi er bevidste om, at vi som mæglere har ansvaret for korrekt håndtering af kundens boliginvestering. Vi håber derfor at rigtig mange af vores kunder vil tage sig tid til at svare på det spørgeskema de modtager fra Boligsiden efter afsluttet salg eller køb, så vi kan bruge deres svar til at sætte fokus på forskellige indsatsområder både på kædeplan og hos den enkelte forretning.

– Kæden har vi faktisk tidligere anvendt et internt kvalitativt karaktersystem, der sammenlignede mægler med kolleger i kæden. Det vidste sig at være et godt værktøj, siger Dorthe Seeberg

Branchen er under lup

I gennemsigtigheden og forbrugerbeskyttelses hellige navn er ejendomsmæglerbranchen nok en af mest regelramte og bedst superviserede brancher. Årsagen er at finde i de store værdier som mægler og kunder handler med.RealmaeglerLogo_2

En bolighandel er stadig kendetegnet ved en lang række obligatoriske procedurer og derfor bærer mægler eller boligsælger stadig et stort ansvar for, at køber får præcise oplysninger og dermed et fornuftigt beslutningsgrundlag.

Unøjagtige eller direkte fejlagtige oplysninger kan få alvorlige økonomiske konsekvenser for køber.

Tilfredshedsundersøgelsen

Først introducerede branchens egen boligportal, Boligsiden, Find mægler, der åbnede op for at kunder kan finde oplysninger om mæglers forretning, succesrate i salg eller måske om vedkommende har haft sager i branchens klagenævn.

Nu kommer så andet skud i bøssen. Boligsiden har gennem det seneste år indsamlet oplysninger om mæglerne via spørgeskemaer udsendt til både sælgere og købere ved afsluttet handel. Resultatet er en tilfredshedsanalyse, der uddeler stjerner til mæglerne baseret på kundernes samlede vurdering af mæglers arbejde. Fra nu af vil den potentielle sælger eller kunde kunne sammenligne sine lokale mægleres samlede karakter eller kundeanbefaling – også før han inviterer mægler ud for at vurdere sin ejendom.

Erfarne svarer

Til forskel fra almindelige opinionsmålinger foretaget blandt befolkningen som en helhed, uanset om de har egentlige og aktuelle dorteerfaringer med mæglerbranchen, er Boligsidens tilfredshedsundersøgelse kun henvendt mod de forbrugere, der har solgt eller købt ejendom indenfor de sidste 3 måneder. Den må derfor anses for værende mere relevant gengivelse af branchens indsats.

Kunderne har svaret på spørgsmål omkring hvor tilfredse de har været med mæglers håndtering af bolighandlens faser såsom: salgsmaterialet, mæglers kendskab til boligen, fremvisninger, tilfredshed med prisfastsættelsen, liggetiden, markedsføringen, opfølgningen, rådgivningen, og ikke mindst salgsomkostningerne.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk