Nu er det slut med at sløre vagtlægesamtalerne

Foto: Region Syddanmark
11. marts 2021 REGIONALT

Region Syddanmark har modtaget en henvendelse fra Styrelsen for Patientklager samt Patienterstatningen om vagtlægerne i Syddanmarks brug af slørede optagelser i forbindelse med behandlingen af klagesager.

Styrelsen og Patienterstatningen er nogle af de centrale myndigheder, som modtager klager fra patienter og pårørende, der ikke er tilfredse med den behandling, de har fået hos lægevagten. For at vurdere og træffe afgørelse i klagerne, beder myndighederne lægevagten om at få udleveret de lydoptagelser, der foreligger af telefonsamtalen mellem læge og patient, skriver Region Syddanmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Imidlertid er styrelsen og Patienterstatningen for nylig blevet opmærksom på, at de har modtaget slørede optagelser af sådanne telefonsamtaler siden 2014. En praksis, som de kræver ændret. De ønsker, at vagtlægerne udleverer den originale lydoptagelse, da det skal bruges som bevis i en afgørelse i en klagesag.

Region Syddanmark protesterede over sløring

Da vagtlægerne begyndte at sløre optagelserne i 2014, pointerede Region Syddanmark, at sløringen var problematisk, da sløringen potentielt kunne gøre det svært at vurdere tonen i telefonsamtalen mellem lægen og patienten.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vagtlægerne valgte dog at fortsætte med løsningen.

Nu har Styrelsen for Patientklager samt Patienterstatningen bedt Region Syddanmark om at reagere i sagen. Koncerndirektør Kurt Espersen understreger, at praksissen med at sløre stemmerne skal ophøre med det samme:

“Styrelsen for Patientklager og Patienterstatningen har kontaktet os og understreget, at vagtlægerne ikke må sløre stemmerne. Det skal vagtlægerne naturligvis acceptere, og det har vi nu bedt vagtlægerne om at rette ind efter”.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Jeg havde gerne set, at regionen tilbage i 2014 havde sat foden ned overfor tiltaget, og at regionen havde været opmærksom på, at lydoptagelserne faktisk ikke må sløres. Patienter, pårørende og de myndigheder, der skal behandle klager, skal naturligvis have de bedst mulige vilkår for at vurdere en eventuel klagesag”, siger koncernchefen.

Skrevet af: Redaktion redaktion@sonderborgnyt.dk
27. november 2021 Erhverv, Sønderborg

Sønderborg Vinen 2022 er med Tour de France-inspireret etiket

27. november 2021 Erhverv

Lørdag formiddag blev Sønderborg Vinen 2022 afsløret og det foregik helt efter traditionen med musik fra Sønderborg Garden og Ringriderfestens heroldere var også en del af festligheden, som foregik på Rådhuset. “Årets Sønderborgvin er udvalgt blandt 34 vine og det er medlemmer fra Ringriderkomiteen, der sammen med Wohlenberg, har smagt sig frem til den, som […]

Læs mere...