Region Syddanmark har modtaget en henvendelse fra Styrelsen for Patientklager samt Patienterstatningen om vagtlægerne i Syddanmarks brug af slørede optagelser i forbindelse med behandlingen af klagesager.
Styrelsen og Patienterstatningen er nogle af de centrale myndigheder, som modtager klager fra patienter og pårørende, der ikke er tilfredse med den behandling, de har fået hos lægevagten. For at vurdere og træffe afgørelse i klagerne, beder myndighederne lægevagten om at få udleveret de lydoptagelser, der foreligger af telefonsamtalen mellem læge og patient, skriver Region Syddanmark.
Imidlertid er styrelsen og Patienterstatningen for nylig blevet opmærksom på, at de har modtaget slørede optagelser af sådanne telefonsamtaler siden 2014. En praksis, som de kræver ændret. De ønsker, at vagtlægerne udleverer den originale lydoptagelse, da det skal bruges som bevis i en afgørelse i en klagesag.
Region Syddanmark protesterede over sløring
Da vagtlægerne begyndte at sløre optagelserne i 2014, pointerede Region Syddanmark, at sløringen var problematisk, da sløringen potentielt kunne gøre det svært at vurdere tonen i telefonsamtalen mellem lægen og patienten.
Vagtlægerne valgte dog at fortsætte med løsningen.
Nu har Styrelsen for Patientklager samt Patienterstatningen bedt Region Syddanmark om at reagere i sagen. Koncerndirektør Kurt Espersen understreger, at praksissen med at sløre stemmerne skal ophøre med det samme:
“Styrelsen for Patientklager og Patienterstatningen har kontaktet os og understreget, at vagtlægerne ikke må sløre stemmerne. Det skal vagtlægerne naturligvis acceptere, og det har vi nu bedt vagtlægerne om at rette ind efter”.
“Jeg havde gerne set, at regionen tilbage i 2014 havde sat foden ned overfor tiltaget, og at regionen havde været opmærksom på, at lydoptagelserne faktisk ikke må sløres. Patienter, pårørende og de myndigheder, der skal behandle klager, skal naturligvis have de bedst mulige vilkår for at vurdere en eventuel klagesag”, siger koncernchefen.