Nu skal togskinnerne ved Gråsten og Sønderborg slibes

13. november 2019 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Skinnefræsetoget rejser i øjeblikket rundt i landet for at fræse skinnerne på en række baner. Tempoet er ikke højt, men fræsningen er vigtig for at sikre, at jernbanen er godt vedligeholdt.

Fræsetoget fjerner en stor del af de revner, der opstår på kørekanten af skinnerne, inden de vokser sig store. Det betyder, at skinnerne holder længere, og samtidig reducerer fræsningen risikoen for skinnebrud, skriver Banedanmark.

“Ved at fræse skinnerne sørger vi for, at de kan holde længere. Det betyder færre hastighedsnedsættelser, færre skinnebrud og færre skader, der skal repareres”, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det går langsomt, når fræsetoget sætter sine fire fræsehjul og to slibehjul i skinnerne. Når der fræses skinner, bevæger toget sig fremad med en hastighed på under 1 km/t.

Kører om natten – klargøres om dagen

Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort. Klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.

I hele perioden holder toget parkeret i Tinglev i dagtimerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fræsetoget kører efter følgende plan:

13.-14. november Gråsten-Tinglev

14.-15. november Gråsten-Tinglev

15.-16. november Sønderborg-Gråsten

16.-17. november Sønderborg-Tinglev

17.-18. november Tinglev-Padborg

 

4. maj 2024 Samfund, Sønderborg

Kontrakten er skrevet under – nu kan der rives bygninger ned i Nørager

4. maj 2024 Samfund

Fredag blev kontrakten om nedrivning af Nørager skrevet under og det var et øjeblik præget af refleksion over en lang proces, glæde over lokale kræfter og en forventning om at få det bedste ud af situationen, man er blevet sat i, skriver Salus på deres hjemmeside. Teknisk chef for SALUS Boligadministration, Brian Skou Juhler Larsen, […]

Læs mere...