Skinnefræsetoget rejser i øjeblikket rundt i landet for at fræse skinnerne på en række baner. Tempoet er ikke højt, men fræsningen er vigtig for at sikre, at jernbanen er godt vedligeholdt.
Fræsetoget fjerner en stor del af de revner, der opstår på kørekanten af skinnerne, inden de vokser sig store. Det betyder, at skinnerne holder længere, og samtidig reducerer fræsningen risikoen for skinnebrud, skriver Banedanmark.
“Ved at fræse skinnerne sørger vi for, at de kan holde længere. Det betyder færre hastighedsnedsættelser, færre skinnebrud og færre skader, der skal repareres”, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.
Det går langsomt, når fræsetoget sætter sine fire fræsehjul og to slibehjul i skinnerne. Når der fræses skinner, bevæger toget sig fremad med en hastighed på under 1 km/t.
Kører om natten – klargøres om dagen
Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort. Klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.
I hele perioden holder toget parkeret i Tinglev i dagtimerne.
Fræsetoget kører efter følgende plan:
13.-14. november Gråsten-Tinglev
14.-15. november Gråsten-Tinglev
15.-16. november Sønderborg-Gråsten
16.-17. november Sønderborg-Tinglev
17.-18. november Tinglev-Padborg