Peter Morville: Ungdomsskolen vil give børn en god opvækst

24. februar 2016 Uddannelse

Peter Morville, leder af Ungdomsskolen i Sønderborg, vil gøre sit allerbedste for at børn får en god opvækst i Sønderborg.

jpg” alt=”Peter Morville er meget optaget af, at Ungdomsskolen kan gribe sårbare børn.” width=”300″ height=”213″ /> Peter Morville er meget optaget af, at Ungdomsskolen kan gribe sårbare børn.

“Det er jo sådan, at hvis børn kæder opvæksten sammen med gode oplevelser, så vil de gerne flytte tilbage til Sønderborg, når de har været ude og uddanne sig”, siger Peter Morville til SønderborgNYT. Siden august har han været leder af Ungdomsskolen, hvor der er brugt rigtigt meget tid på at find en model, hvor flest mulige unge får glæde af de mange tilbud.

Ungdomsskolen har Skole-Fritids-koordinatorer, som har deres daglige gang på skolerne.

“Vi har lige ansat en, der skal være i Nordborg og han skal sørge for, at både børn og voksne i Nordborg ved, hvem han er.”, siger Peter Morville. Det betyder, han skal rundt de steder, hvor børn er i fritiden.

Når børn og voksne kender den nyansatte, der iøvrigt har været på Thulebasen, at kende, så er det lettere at tage fat i ham, hvis der er lidt problemer.kkc3

“Både børn og forældre kan få hjælp af koordinatoren uden, at de lander i ringbind på kommunens hylder”, siger Peter Morville. Der bliver ikke skrevet en egentlig sag.

En god opvækst handler meget om et godt fritidsliv.

“Så selvfølgelig har vi årevis brugt kræfter på at hjælpe børn i gang med et fritidsliv. Og vi er ikke låst fast på foreksempel fodbold, fordi der er ret mange, der ikke gider sparke til en bold. I vores tankesæt kan man også have det sjovt med alt muligt andet. Også lystfiskeri, computerspil, rollespil og alt muligt andet”, siger Peter Morville.

Tit er det skolernes lærere, der giver koordinatoren et praj, når de spotter et barn, der ikke er en del af venskabskredsene i klassen eller som ikke har et aktivt fritidsliv.

Hver femte klarer ikke folkeskolen

Hver femte af de skoleelever, der kommer gennem folkeskolen, får ikke karakterer til at bestå.images

“Og det er et stort problem for barnet og for samfundet”, siger Peter Morville.

“Vi har nogle intensive kurser, hvor der gøres en stor indsats for at geare de unge, så de kan bestå deres afgangsprøve. I de forløb bruges flere forskellige undervisningsmåder. Altså kan en dreng eller pige sagtens modtage undervisning, på en gåtur med læreren”, siger Peter Morville.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk