Tirsdag morgen stod medarbejdere fra Sundhedscentret og ProjectZero klar på Rønhaveplads med morgenkaffe og rundstykker til cyklister, der kører med i kampagnen: Vi Cykler til Arbejde. Et par af de lokale cykelhandlere var også på pladsen, så der kunne snakkes lidt om cykler og pumpes frisk luft i hjulene.
“Der er hele 180 cyklister, der har meldt deres ankomst”, siger sundhedsudvalgsformand Helge Larsen, der selv cykler fra Asserballeskov til Statsskolen hele maj måned.
ProjectZero følger meget med i det samlede antal cyklede kilometer og beregner, hvor meget CO2, der spares ved at bruge pedalkraft i stedet for bil.
“Men det er nok ikke CO2, der får cyklisterne til at være med i Vi Cykler til Arbejde”, siger Kent Nissen fra Fri BikeShop. Langt de fleste deltagere cykler alligevel til og fra arbejde året rundt.
Altså skal der tænkes i helt nye baner, hvis flere skal op på cyklen.
“Måske skal der nogen rundt på arbejdspladser og til skolerne og finde ambassadører, der kan få flere til at vælge cyklen”, siger Kent Nissen videre.
“Og i dag ser vi unge mennesker og børn, der slet ikke kan cykle – og derfor synes jeg, man skal overveje, om det er rigtigt at give buskort til skoleelever, der ikke har ret langt i skole”, siger han.
De store hold
På de store arbejdspladser, Danfoss og Linak, er der mange der cykler til og fra arbejde.
“Og tidligt i morges så jeg flere af dem, der var cyklet herind fra Fynshav og så kørte de videre til Nordals her fra Rønhaveplads”, siger Helge Larsen. Han fortæller videre:
“Vi Cykler til Arbejde er en landsdækkende kampagne og medarbejdere fra netop Linak og Danfoss lå sidste år og kæmpede op topplaceringer, altså flest cyklede kilometer – og de blev nummer et og to”, siger Helge Larsen.
Han anbefaler varmt, at endnu flere begynder at cykle til og fra arbejde.
“Det kan være lidt hårdt den første uge, men så begynder man at komme i form. Faktisk giver det energi at bruge energi”, siger han. Hans Lehmann fra EUC Syd nikker bekræftende.
“Jeg mærker også, der er så mange gevinster ved at cykle”, siger Hans Lehmann.