Politikerindlæg: Visit Sonderborg 2.0

3. november 2017 KV2017

Byrådskandidat Jacob Saaby Krogsgaard, Venstre, skriver:

Ingen tvivl om at vi i Sønderborg kommune skal satse på turisme, og den jobskabelse det medfører. I den forbindelse taler mange om at turister i Sønderborg skal føle sig velkomne, og at skiltningen flere steder i byen kunne være bedre. Det skal nok passe, men lad os prøve at tænke lidt længere frem og se på et digitaliseringseksempel.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vi kender alle sammen det, at man modtager en SMS, der byder en velkommen til Tyskland, og orienterer om gældende satser for tale og data. Det kaldes SMS welcome, og sker fordi ens mobil bliver modtaget som roaming gæst på en udenlandsk telemast.

Overføres dette til turisme, betyder det at man ville kunne identificere udenlandske mobiler på mobilmasterne i Sønderborg kommune, og straks når en udenlandsk turist ankommer  – i lufthavnen, på banegården, via krydstogtsskib, osv – sende vedkommende en ”welcome SMS” ,der byder gæsten velkommen til Sønderborg, og tilbyder et downloadlink til ”Sønderborg kommunes turist guide APP”.

En sådan APP kunne f.eks. vise vej til alle seværdigheder, indeholde beskrivelser/oplysninger om samme, og tillade lokale virksomheder at annoncere for deres butik/restaurant/hotel. Og hvis man logger ind med sin Facebook profil, så kan den måske endda foreslå hvad du har præference for, baseret på din Facebook historik og tidligere likes.

Vi skal gøre det let for fremtidens turister i Sønderborg at få maksimal glæde ud af alle vores dejlige kulturtilbud, og differentiere os fra øvrige kommuner.

Dette er eksisterende teknologi, så hvis kommunen havde haft en digitaliserings strategi kunne nuværende turister allerede have fået maksimal oplevelse ud af deres besøg, og måske komme igen.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk