Rammerne for Skolernes Årti er sat

Rammerne for Skolernes Årti er på plads. Pressefoto
Rammerne for Skolernes Årti er på plads. Pressefoto
8. februar 2024 Uddannelse Skrevet af: Ole Kæhler

Et kommissorium med titlen ‘Skolernes Årti – Fremtidens Skole’ er netop godkendt i Børne- og Uddannelsesudvalget og det skal hjælpe i arbejdet med at finde vejen til en stærk og moderne folkeskole, der rustes til at møde fremtidens udfordringer de næste 10 år.

Under overskriften ’Investeringer i fremtiden – vores skoler og børn’ besluttede et enigt Byråd i budgetaftalen 2024-27, at de næste 10 år skal være skolernes årti, der fortsætter arbejdet med Fremtidens Skole. Det rummer investeringer i og klare sigtelinjer for kvalitet og mål for arbejdet i Sønderborg Kommunale folkeskoler samt et markant løft af de fysiske rammer for folkeskolerne i 2025-35.

Artiklen fortsætter under annoncen

Arbejdet tager udgangspunkt i helhedsplanen og for at have noget at styre efter, har Børne- og Uddannelsesudvalget netop godkendt et nyt kommissorium.

”Vi har en forpligtelse over for vores børn og unge og ved at investere i vores skoler, investerer vi i fremtiden. Det er afgørende, at vores børn får de bedste muligheder for læring og udvikling, og med Skolernes Årti – Fremtidens Skole får vi nu i Byrådet et fælles grundlag at arbejde med på folkeskoleområdet, siger udvalgsformand Jesper Smaling i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Vi ser frem til et samarbejde med alle relevante parter omkring ’Skolernes Årti – Fremtidens Skole’. For selv om vi som kommune skal sikre rammerne, så er det skoler, lærere, forældre og elever, der er med til at skabe den bedste skolegang og dermed de bedste betingelser for læring og trivsel. Og den fremtid skal vi skabe sammen, siger nsætformand Jesper Larsen.

Forslag til centrale elementer

Opgradering af skolernes fysiske rammer: Der vil blive foretaget betydelige investeringer i skolebygninger og faciliteter for at skabe et inspirerende læringsmiljø.

Artiklen fortsætter under annoncen

Folkeskolernes kvalitetsudviklingsarbejde: Der vil være fokus på løbende forbedringer af undervisningsmetoder og læringsresultater.

Stærke specialtilbud: Alle elever skal have adgang til specialundervisning og støtte efter deres individuelle behov.

Forslag til skoledistrikter: Der arbejdes på at optimere sammensætningen af klasserne for at sikre en bedre fordeling af ressourcer og kompetencer.

Udvikling af profilskoler: Målet er, at alle kommunale folkeskoler får en tydelig faglig profil, der matcher elevernes interesser og styrker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Madordninger i folkeskolen: Potentialer og muligheder afsøges.