Det har været to og et halvt år fyldt med masser af turbulens for de syddanske ambulancereddere, som har været med hele vejen fra Falck over det konkursdømte Bios og altså nu til regionens eget selskab Ambulance Syd.
Uafsluttede lønsager, masser af uro og store forandringer har skabt et dårligt arbejdsmiljø i Ambulance Syd
Og den kaotiske tid har sat sine spor hos redderne.
Det viser en aktindsigt i den seneste trivselsundersøgelse blandt medarbejderne hos Ambulance Syd, som DR Fyn har fået.
I dag mangler mere end 300 reddere fortsat at få afsluttet deres lønsager, som stadig behandles hos Region Syddanmark.
De pressede arbejdsforhold og den manglende arbejdsglæde har betydet, at flere af de yngre ambulancereddere kraftigt overvejer deres fremtid som reddere.
Derfor er der flere af redderne, der er i gang med andre uddannelser sideløbende med deres ambulancegerning.
”Kunsten den er så at beholde de kollegaer. For det er ikke nogen verdenshemmelighed, at hvis det ikke bliver bedre, så smutter de igen”, siger fællestillidsmand i Ambulance Syd Fritz Kjær.
Arbejdsglæden skal op
I Ambulance Syd erkender direktør Steen Schougaard, at der har været mange forandringer. Derfor har han ét overordnet mål, som han vil arbejde for:
”De medarbejdere vi har, de er her for at passe på borgerne i regionen. Og selvfølgelig skal de have en arbejdsplads, hvor de føler, at arbejdsmiljøet er godt. Så det er helt klart en førsteprioritet”.
En af måderne Ambulance Syds knap 700 medarbejdere kan få et bedre arbejdsmiljø, er ifølge Steen Schougaard, at indføre en korpsånd. Derfor har de blandt andet valgt at uddanne udvalgte medarbejdere til at spotte mistrivsel hos kollegaerne.