Redegørelse: Der er Fair Play når Commocean får kommune-opgaver

24. maj 2017 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Sønderborg Kommune har brugt masser af arbejdstimer på at kortlægge de forretninger, som kommunen har lavet med det strategiske reklame- og kommunikationsbureau Commocean.

Undersøgelsen blev sat i gang af Venstre, der ville sikre sig, at forvaltningerne følger de spilleregler, der er, når der skal laves grafiske opgaver af eksterne virksomheder.

“Og Venstre bad derfor om at få en redegørelse for kommunens forretninger med Commocean, som vi mener, er den største leverandør af grafiske ydelser”, sagde byrådsmedlem Tom Holden, Venstre, til SønderborgNYT, da undersøgelsen blev sat i gang.

Artiklen fortsætter under annoncen

Onsdag er undersøgelsen kommet gennem Økonomiudvalget – og konklusionen er, at forvaltningerne følger spillereglerne, når der sendes opgaver ud af “huset”. Undersøgelsen viser også, at Commocean langt fra er største leverandør på grafiske ydelser.

Når en lokal virksomhed pludselig får sine forretninger med en kunde undersøgt, så lander den i en slags gabestok, så længe undersøgelsen foregår.

Tanja Have er glad for samarbejdet

SønderborgNYT har spurgt markedsdirektør Tanja Have fra Commocean, hvad hun siger til den netop fremlagte redegørelse:

Artiklen fortsætter under annoncen

Tanja Have er glad for, at Commocean løser opgaver, der tidligere blev sendt til bureauer i København.

“Vi kan se, at syv procent af de opgaver, Commocean har løst for kommunen, har været grafiske ydelser, der er omfattet af en eksisterende indkøbsaftale og som derfor skulle have været løst hos et bureau i Odense. Ved alle opgaver for Sønderborg Kommune har Commocean afleveret et tilbud og vi blander os selvfølgelig ikke i, hvem kommunen ellers indhenter tilbud hos eller hvilke indkøbsaftaler kommunen har forpligtet sig til. Det er naturligvis ikke noget, vi som leverandør har indblik i, og dette kan da heller aldrig blive vores rolle. Det må vi nødvendigvis have tillid til, at en professionel virksomhed som Sønderborg Kommune har styr på”, siger Tanja Have.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hos Commocean er de tre ejere glade for og stolte over, at de har kunnet løse de ofte komplekse og strategisk tunge opgaver for Sønderborg Kommune til kundens store tilfredshed.

“For os er det altid et skulderklap, når en kunde gentagne gange vender tilbage med nye opgaver, der før i tiden lå hos de store bureauer i København”, siger Tanja Have til SønderborgNYT.

Hvorfor kun Commocean?

“Hos Commocean undrer vi os over, hvorfor det ene og alene er Commoceans opgaver for Sønderborg Kommune, der er blevet undersøgt. For en privat virksomhed, der har overholdt samtlige aftaler, budgetter og deadlines samt leveret et produkt, som kunden er yderst tilfreds med, er det både ubehageligt og uforståeligt at blive genstand for sådan en undersøgelse”, siger Tanja Have videre.

Artiklen fortsætter under annoncen

Havde man ønsket et retvisende billede af Sønderborg Kommunes forbrug, havde det været naturligt at tage udgangspunkt i kommunens samlede forbrug – og ikke i en enkelt leverandør, der ikke engang er kommunens største leverandør – af grafiske ydelser.

“Samtlige personer i cirka ti forskellige afdelinger i Sønderborg Kommune, der har købt ydelser af Commocean, er blevet dybdeinterviewet og 46 fakturaer over en to-årig periode er minutiøst blevet gennemgået i den omfattende undersøgelse. Hvis de udspurgte personer og deres kolleger fremover vælger at søge leverandører uden for kommunegrænsen – i frygt for undersøgelseskomiteer og heksejagt i et valgår – kan vi ikke bebrejde dem”, siger Tanja Have og tilføjer:

Artiklen fortsætter under annoncen

“Det er dog ikke bare ærgerligt for Commocean, hvor vi selvfølgelig vil være kede af at miste en vellidt kunde, men det er også ærgerligt for hele Sønderborgs kreative branche og for kommunen som helhed. For vi tror nu engang på, at lokale kræfter føler et ejerskab for opgaverne og har et særligt indblik i vores område, som ikke kan kopieres af udenbys bureauer”.

Venstre: Den samlede mængde opgaver skal i udbud

Venstres borgmesterkandidat, Peter Hansen, siger til SønderborgNYT, at han er yderst tilfreds med den redegørelse, der er lavet for kommunens samhandel med Commocean.

“Når vi ser på den samlede mængde opgaver, så er der handlet for mange penge – og derfor har Venstre foreslået, at Sønderborg Kommune sender opgaven ‘strategisk kommunikation og reklame i udbud, så forvaltningen ikke automatisk ringer til den samme virksomhed uden at andre har fået chance for at være med”, siger Peter Hansen til SønderborgNYT.

Den virksomhed, der vinder sådan et udbud, vil så få opgaverne, fordi den vandt gennem et udbud, hvor alle havde mulighed for at lægge billet ind.

Der er klare spilleregler for, hvilke opgaver en kommune skal sende i udbud.

“Hvis vi nu siger, at alle opgaver til over 200.000 kroner skal i udbud, så kan forvaltningen jo roligt bestille ti opgaver til 20.000 kroner samme sted og alligevel følge reglerne”, siger Peter Hansen.

“Og så er fair play jo, at man sender de samlede opgaver med strategiske kommunikation og reklameopgaver i udbud og så kan forvaltningen løbende ringe til vinderen”, siger han.

Omfattende redegørelse

Viceborgmester Aase Nyegaard deltog i økonomiudvalgsmødet, hvor redegørelsen skulle tages til efterretning.

“Jeg kan kun sige, at det var en omfattende og grundig redegørelse, som viser, at forvaltningerne har gjort tingene, som de skal gøres”, siger hun og tilføjer:

“Og jeg synes, det er glimrende, at kommunen handler med lokale virksomheder i den udstrækning, som det er muligt”.