“Vi er rigtigt godt tilfredse med, at rapporten finder, at det er en god forretning at bygge en bro mellem Als og Fyn, at det ikke kun er en vild tanke, vi har fået herovre”, siger Erik Lauritzen til TV Syd.
Mange har tænkt deres om ønsket om en bro mellem de to øer midt i Danmark. Og det kan de nu godt lade være med. Rent teknisk, og det er ikke så svært at forstå, er det sådan, at hvis en samfundsmæssig investering giver en forrentning på 4 procent, er det en dårlig forretning, men broen mellem Als og Fyn vil give en forrentning på 5,5 procent og det er dermed en god forretning.
Det er Vejdirektoratets regnedrenge, der har regnet det ud.
Men regeringen er stadig lunken.
Als-Fyn-broen skal være brugerbetalt, men transportminister Ole Birk Olesen siger, at der er snævre grænser for, hvor meget bilisterne vil betale for at køre syd-om, når der er en gratis mulighed ved Lillebælt. Der er faktisk to, når Vejdirektoratet ikke har lukket den gamle bro.
Transportministeren indrømmer, at Als-Fyn-broen vil give en lettelse af trafikken over Lillebælt, men kun kortfristet.
Læs mere HER