Robot kan svare på turisternes spørgsmål 24/7

3. juli 2020 Erhverv

I dag, freedag, lancerer Destination Sønderjylland første element af det, der skal blive fremtidens turismeservice i Sønderjylland. Den nye service form består af en robot, der er klar til at svare på alle turistrelaterede spørgsmål 24 timer i døgnet alle ugens syv dage.

Den såkaldte chatbot, der i daglig tale er døbt Ruth, er udviklet i samarbejde med virksomheden Fair og bliver den første af sin art på turismeserviceområdet, skriver Destination Sønderjylland.

Artiklen fortsætter under annoncen

Destination Sønderjyllands nye chatbot er udviklet i Messenger og kommunikationen med robotten vil forgå som, en almindelige Messenger kommunikation, der kan tilgås fra Destination Sønderjyllands hjemmeside. Når først man har startet kommunikationen, kan gæsten når som helst tilgå ”samtalen” via gæsten egen Messenger konto og fortsætte dialogen, der hvor den sluttede sidst. Ruth bliver aldrig træt.

“Ruth er blevet trænet af medarbejderne ved Destination Sønderjylland og kommunernes turistbureauer for at kunne svare på alle de gense spørgsmål, som turisterne kommer med. Det er meget ofte de samme ting som gæsterne vil vide og ved at træne robotten, vil hun derfor allerede fra dag 1 kunne svare på langt de fleste af de spørgsmål, der måtte komme. Det første år, vil der dog uden tvivl være spørgsmål, som Ruth ikke kender svaret på, men hun bliver løbende klogere og allerede efter 1 år i drift forventes det at hun kan svare på over 80 procent af de spørgsmål, der bliver stillet” fortæller direktør ved Destination Sønderjylland Karsten Justesen i en pressemeddelelse.

Indledningsvis er denne service kun tilgængelig på dansk, men hvis det blive en succes, er det forholdsvis simpelt at lære robotten at tale tysk, engelsk og hollandsk og det vil være næste led i en evt. videre udvikling. Derudover vil det også blive muligt at sende ”push beskeder” til gæster der bruger appen og på den måde informere dem om, aktuelle begivenheder, der foregår på den pågældende dag.

“Vi skal hele tiden være up to date ift. hvordan vi kommunikerer med turisterne og selvom det er er robot, der svare på spørgsmålene, håber vi at gæsterne vil opleve det, som om de har en dialog med en rigtig person, vel og mærke en person, der altid er tilgængelig siger direktør for Destination Sønderjylland. Gæsterne vil henover morgenbordet kunne sidde og chatte med Ruth og ud fra hendes svar kunne planlægge, hvad dagen skal bruges på. Nemmere bliver det ikke” siger Karsten Justesen og fortsætter:

“Det her initiativ er kun første led i bestræbelserne på at udvikle den turismeservice, der er tilgængelig overfor gæsterne i Sønderjylland. Inden næste sæson er det planen, at der også skal opsættes infoskærme, på udvalgte steder, hvor gæsterne også kan blive inspireret, til hvad de skal besøge i forbindelse med deres ophold”.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk