I takt med at man bliver ældre, kan hørelsen blive ringere – og det gør, at der bliver skruet lidt mere op for fjernsynet og radioen. Desuden bliver det sværere at følge samtaler, hvor der er flere med. Det betyder også, at familen og omgangskredsen skal være mere opmærksomme og tale højere.
“Jeg hørte en gang, at hvis man mister synet, så mister man kontakten med ting. Men mister man hørelsen, så mister man kontakten med mennesker”, siger Christian Østergaard Madsen fra Audika i Perlegade.
For mange mennesker er det en stor overvindelse at træde indenfor i Audika og få tjekket hørelsen – men det gode er, at de går gladere derfra.
“Det er en rigtig god idé at få tjekket hørelsen, hvis familien opfordrer til det eller hvis man selv har en fornemmelse af, at hørelsen ikke er, hvad den har været”, siger audiolog Muzhgan Imami, der med sin kandidatuddannelse fra SDU er klædt på til at tjekke kundernes hørelse og rådgive til den rette løsning, når der er tale om et høretab.
Audika bruger høreapparater fra Oticon og de tilpasses individuelt.
“Når en kunde skal have høreapparat, så tilpasser vi det ud fra nogle meget præcise målinger af øreakustikken. Og vi oplever faktisk kunder, der fortæller, det er fantastisk for dem, at de kan høre igen, at de kan følge med i samtaler og det giver jo bedre livskvalitet”, siger Muzhgan Imami til SønderborgNYT.
Kundeservicen stopper ikke, når høreapparatet er købt og betalt.
“Vi ringer vores kunder op og spørger ind til, om de synes apparatet fungerer for dem – og de er velkomne til at komme ind og få justeret, hvis de synes, der er brug for det”, siger Christian Østergaard Madsen. Dørene er åbne på hverdage fra 9 til 16 samt efter aftale også lørdag.
“God kundeservice er, at vores kunder oplever, at det er trygt og godt at komme hos os”, siger han.
Medarbejderne i Audika slutter med at fortælle, at der også er en del, der kommer og får tjekket hørelsen – og får at vide, at de ikke har et høretab.
“Og det er jo en god besked at give”.
Læs mere på Audika.dk