Små byfornyelser virker når de tænkes ind i en kommunal strategi

Arkivfoto
Arkivfoto
6. februar 2017 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Selv små og tidsbegrænsede byfornyelsesprojekter kan få stor effekt i et lokalområde, hvis kommunen har en samlet strategi for, hvad man vil opnå med byfornyelsesmidlerne.

Kommunerne har adgang til en række statslige midler til byfornyelse, der skal forbedre boliger og udvikle udsatte byområder. En af udfordringerne for kommunerne er at få en større og varig effekt, selvom midlerne er små og tidsbegrænsede. Det viser en ny rapport fra Statens Byggeforskningsinstitut, SBi, ved Aalborg Universitet København, der undersøger kommunernes erfaringer med byfornyelse i perioden 2004-2013.

Artiklen fortsætter under annoncen

Men ifølge seniorforsker Jesper Ole Jensen, som står bag rapporten, kan selv små midler få stor effekt, hvis kommunerne udarbejder en samlet strategi for, hvad man vil opnå med byfornyelsen.

”De små projekter og de små tilskud kan have stor betydning, hvis de hægtes op på en retning og en vision for lokalområdet. Byfornyelsen skal ideelt set være værdiskabende for lokalsamfundet og kommunen som helhed. Tilskud, der fx gives til nedrivning eller istandsættelser af bygninger, skal ikke ses som et tilskud til den enkelte ejer, men som et tilskud til lokalsamfundet, fordi det enkelte projekt er med til at løfte et område og dermed skaber en lokal værdi”, siger Jesper Ole Jensen i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Stort potentiale for at styrke byfornyelsen

SBi’s rapport viser, at der siden 2003 har været stigende interesse for byfornyelsesmidlerne. 73 procent af alle kommunerne anvendte byfornyelsesmidler i perioden 2010-2013.

Det er dog langt fra alle kommuner, der har udarbejdet en strategi for byfornyelsen, viser undersøgelsen fra SBi. Kun omkring en tredjedel af de mest aktive og erfarne kommuner har formuleret en samlet strategi for de forskellige byfornyelsesordninger, de har til rådighed. Lidt flere – omkring halvdelen af de mest aktive kommuner – har formuleret en strategi for de enkelte ordninger.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Uden en strategi risikerer man at bruge midlerne ad hoc, og dermed mindskes chancen for at udnytte den synergieffekt, der kan opstå, når man klarlægger, hvordan midlerne skal spille sammen. Kommunerne har stort potentiale for at styrke deres byfornyelsesindsats med en strategisk tilgang”, siger Jesper Ole Jensen.

Vellykkede indsatser

Der findes dog mange eksempler på kommuners vellykkede strategiske byfornyelsesindsatser. Rapporten peger bl.a. på, at nogle kommuner vælger at koncentrere flere typer midler i et udvalgt geografisk område. En anden tilgang er at lade midlerne fokusere på udvalgte temaer så som bevaring, kondemnering eller energibesparelser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jesper Ole Jensen fremhæver desuden vigtigheden af at engagere de lokale borgere i byfornyelsesindsatserne.

”Byfornyelsen kan være med til at løfte et lokalområde, men det kan ikke løse alle problemerne i et område. Det er vigtigt at koble en ’top-down’- og ’bottom-up’-tilgang, hvor de lokale borgere også engagerer sig i indsatsen. Det er vigtigt for at forankre forandringerne i lokalområdet på den anden side af byfornyelsen. Byfornyelsen skal ideelt set bruges til at generere en videre lokal indsats, hvor de private selv fortsat investerer i lokalsamfundet”, siger Jesper Ole Jensen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Eksempler på positive effekter fra byfornyelsesindsatserne er bl.a., at de pågældende områder er gjort mere attraktive, at beboere og de erhvervsdrivende er blevet stolte over deres lokalområde, at indbyggertallet er øget og det lokale butiksliv styrket.

Stort ønske om kompetenceudvikling

En klar strategi er altså vigtig for at opnå større effekt af byfornyelsen, men det kræver også ressourcer. SBi’s rapport peger på, at kommunerne oplever, at det kan være tidskrævende at administrere de forskellige typer midler. Det kan også være en udfordring at engagere bygningsejere og andre lokale i byfornyelsesindsatserne. Ofte hviler byfornyelsesopgaverne på enkelte medarbejdere, som måske har indgående erfaring på området, men for lidt tid til rådighed. I andre tilfælde har de medarbejdere, der sidder med byfornyelse, begrænset erfaring med at bruge de forskellige puljer.

”Vores undersøgelse viser, at der er et stort ønske om kompetenceopbygning, mere enkle vejledninger og større vidensdeling. Det er både et ønske internt i kommunen og blandt de lokale bygningsejere, som har mulighed for at indgå i byfornyelsesprojekterne”, siger Jesper Ole Jensen.

Inspiration til kommuner

Rapporten gennemgår en række eksempler fra kommuner, der på forskellig vis har arbejdet strategisk med brug af midlerne. Kommuner kan bruge rapporten som inspiration til at styrke deres strategiske tilgang til byfornyelse.Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har på baggrund af rapporten udgivet en pjece om strategisk byfornyelse med modeller for og eksempler på strategisk byfornyelse.

Læs hele rapporten ’Kommunernes strategiske brug af byfornyelsen’ (SBi 2016:22) på www.sbi.dk/strategisk-byfornyelse