Social og Senior: Skærmbesøg giver borgerne større frihed

9. maj 2020 Samfund Skrevet af: Ole Kæhler

Flere end 130 borgere i Job og Velfærd modtager al eller dele af den visiterede hjælp via skærmopkald. Det er Hjemmeplejeområderne Sydals og Alssund, Socialpsykiatri, Handicap Område Vest, Senhjerneskade og Sygeplejen Nordals, som foretager daglige eller ugentlig kald til borgerne.

Social- og Seniorudvalget har i juni 2019 godkendt besparelser for syv millioner kroner og udvalget beskrev at besparelsernene blandt andet skulle findes via velfærdsteknologi. Skærmbesøg gør det muligt at støtte flere borgere for de samme penge.

Artiklen fortsætter under annoncen

Erfaringerne med skærmbesøg viser generelt, at borgerne oplever en større selvstændighed og at borgerne hjælpes til at fastholde de gode vaner i hverdagen. Det blev Social- og Seniorudvalget orienteret om forlden.

På den måde understøtter skærmbesøg Byrådets vision om gode rammer for, at den enkelte borger kan have et godt liv.

Nogle borgere kan håndtere, at alle besøg overgår til skærmbesøg. Ved andre borgere er det nødvendigt med en kombination mellem fysiske besøg og skærmbesøg ud fra en sundhedsfaglig vurdering.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med baggrund i de nuværende erfaringer med skærmbesøg arbejder forvaltningen videre med at få lagt flere skærmbesøg i den daglige drift på hele social- og seniorområdet.

HUSK – Støt den lokale handel i en svær tid!