Sønderjysk Forsikring har haft det bedste år nogensinde

Adm. direktør Frank Abel. Pressefoto
Adm. direktør Frank Abel. Pressefoto
22. marts 2022 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Med et resultat efter skat på 56,5 millioner kroner – en bruttopræmieindtægt på 645,6 millioner – et forsikringsteknisk overskud på 59,1 millioner kroner og en egenkapital på 593,6 milloner, så har 2021 været et rigtig godt år for Sønderjysk Forsikring.

”Årets resultat er det bedste i selskabets historie! En vækst i bruttopræmieindtægten på 26,8%, der er skabt af vækst på samtlige områder, og en combined ratio på 90,6. Det er et flot resultat, som vi er stolte af”, siger adm. direktør Frank Abel i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Vi lykkes med at balancere høj vækst og et godt resultat på forsikringsdriften, hvilket bl.a. kan tilskrives en stor indsats for at skabe en sund forsikringsforretning. Derudover betyder det, at vi er kommet rigtig godt fra start med vores nye fem-årige strategiperiode”.

Selskabet oplever, at det samlede erstatningsniveau i 2021 på 60,2 procent ligger lavere end forventet. Investeringsresultatet i 2021 udgør 15,0 millioner kroner mod 2,5 millioner sidste år, hvilket er et fornuftigt afkast set i lyset af udviklingen på de finansielle markeder. Også egenkapitalen på 593,6 millioner har haft en positiv udvikling, og giver Sønderjysk Forsikring et kapitalgrundlag, der overstiger kapitalkravet 3,3 gange, hvilket kendetegner en meget kapitalstærk forsikringsleverandør.

Artiklen fortsætter under annoncen

2021 blev også startskuddet for udviklingen af nye tidssvarende digitale kundeløsninger og automatiserede arbejdsprocesser, der vil øge effektiviteten, og dermed et forbedret omkostningsniveau.

”Vi ønsker at kombinere den personlige betjening med digitale kundeløsninger, så kunderne i højere grad kan blive betjent, som de ønsker det, når de ønsker det. Samtidig betyder automatiserede arbejdsprocesser, at kunderne kommer til at opleve kortere ekspeditionstid.  Så det sker alt sammen med fokus på vores gode velkendte kundebetjening – personlig og digital – der er alt afgørende for vores kunder”, siger Frank Abel.

Artiklen fortsætter under annoncen

I sidste strategiperiode fra 2015-2020 fordoblede Sønderjysk Forsikring omsætningen, og i den nye strategiperiode, der er indledt i 2021, er målet at gøre det igen. Strategien hertil er klart defineret.

Vækstrejsen skal fortsat komme fra selskabets assurandører og kundecentre, men der ligger også store potentialer inden for partnerskabsaftaler, hvor samarbejdet med bilforhandlere og agenturer har vist gode resultater i 2021.