Sønderskov-Skolen og Kata Fonden underskrev historisk aftale

26. oktober 2017 Uddannelse

De store smil var fremme på Sønderskov-Skolen, da samarbejdsaftalens formalia kom på plads med en skriftlig aftale mellem Kata Fonden og skolen, der skal undervise efter LEAPS metoden.

Det er svært at vide, hvilke kompetencer, der bliver brug for i fremtiden, hvis vi taler traditionelle fag og uddannelser. Verden er foranderlig, og Sønderborg Kommune og Kata Fonden tror på, at de unge bliver bedre rustet til fremtidens udfordringer ved at udvikle nogle kompetencer, de kan bruge til at håndtere en usikker fremtid med nye udfordringer og samarbejdsformer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Derfor skal eleverne nu arbejde med projekter, der afspejler virkelige arbejdsopgaver.

”Jeg håber, det bliver mere interessant for børnene at gå i skole. At Sønderborg nu kan tilbyde undervisning efter LEAPS metoden håber jeg bliver til gavn for området og erhvervslivet. Teknologi betyder meget i vores samfund i dag, og vi skal have nogle, der kan bygge vores broer og fremstille vores medicin”, siger bestyrelsesformand for Kata Fonden, Anette Clausen i en pressemeddelelse.

”Vi har stor mangel på teknisk og naturfaglig arbejdskraft. Ved at have attraktive skoler håber vi at kunne tiltrække sådanne medarbejdere til området”, siger fondsdirektør Peter Skat-Rørdam fra Kata Fonden.

Formanden for børne- og uddannelsesudvalget, Erik Lorenzen, er meget tilfreds med aftalen:

”Vi vil gerne give de unge i kommunen de allerbedste muligheder for et godt liv. Aftalen om LEAPS spiller godt sammen med det, vi gør i forvejen med helhedsplanen for kvalitet i dagtilbud og folkeskole, og vi vil gerne samarbejde med erhvervslivet”, siger han.

”Det gode er, at fokusset nu er anvendelsesorienteret. Projektbaseret læring er at tænke fag sammen på tværs. Jeg er stolt af de dygtige lærere og ledelsen af Sønderskov-Skolen, der tager opgaven på sig”, siger Børne- og Uddannelsesforvaltningens direktør Carsten Lund.

”LEAPS tilgangen er fremtiden. Vi ved ikke, hvad der fremadrettet bliver brug for, men vi er nødt til at give eleverne redskaber, så de står godt rustet. Vi ønsker at flyttet et ensidigt fokus fra det fagfaglige til også at gøre dem omstillingsparate og klar til fremtidige udfordringer”, siger skoleleder Rasmus Andreassen, Sønderskov-Skolen.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk