SOSU-uddannelserne: Kommende varme hænder får kolde fødder

13. november 2018 Erhverv

Bare tre måneder efter eleverne på SOSU-skolerne er begyndt på deres hovedforløb, er cirka hver syvende stoppet med uddannelsen. Det er dobbelt så stor en andel som på de øvrige erhvervsuddannelser, hvor kun cirka hver fjortende er stoppet.

Helt konkret viser en ny Momentum-analyse på baggrund af tal fra Udenrigsministeriets Uddannelsesstatistik, at det i 2017 var 14,1 procent af eleverne på SOSU-assistentuddannelsen og 14,5 procent af eleverne på SOSU-hjælperuddannelsen, der var stoppet med uddannelsen senest tre måneder inde i hovedforløbet.

På de øvrige erhvervsuddannelser gælder det i gennemsnit kun for 7,2 procent, skriver KL.

I KL ærgrer formand for Løn- og Personaleudvalget, Michael Ziegler, sig over det store frafald. En ærgrelse som ikke bliver mindre, når det sammenholdes med, at optaget på hovedforløbet på SOSU-uddannelserne er faldet de seneste år, og det stærkt stigende antal ældre, der betyder, at der allerede om fem år vil mangle tusindvis medarbejdere.

”Den store frafaldsprocent er dybt problematisk. Vi har ikke råd til, at så mange af dem, der er interesserede i at få en SOSU-uddannelse, ender med at falde fra. Hvis vi skal uddanne tilstrækkelige mange nye medarbejdere, så er det helt nødvendigt, at frafaldet sænkes. Derfor er vi nu også kommet med en række forslag til, hvad vi selv og andre på området kan stille op”, siger Michael Ziegler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis man i 2017 havde holdt frafaldet på SOSU-uddannelserne på samme niveau som de øvrige erhvervsskoleuddannelser, så ville knap 380 elever fortsat have været i gang med uddannelsen.

Mødet med virkeligheden

Ifølge Arnt Vestergaard Louw, lektor på Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet, handler det store frafald på SOSU-skolerne i høj grad om, at en del af eleverne får et praksischok, når de starter i praktikken.

”Man forsøger at forberede dem, men det er svært at blive helt forberedt på at komme ud til syge mennesker eller udføre hygiejnisk pleje. Mødet med praksis adskiller sig fra de andre erhvervsuddannelsers praktik, hvor man har et bedre billede af det på forhånd. SOSU-elever kan oftere tænke, at det ikke lige var det, de havde regnet med. Samtidig er de ikke på samme måde i mesterlære eller arbejder i et sjak. De står mere alene og kan have sværere ved at blive integreret på arbejdspladsen”, siger Arnt Vestergaard Louw.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mange kommuner arbejder allerede målrettet med at mindske frafaldet og en bedre modtagelse af SOSU-elever på arbejdspladsen. Det er også et kardinalpunkt i KL’s handlingsplan, der skal sikre flere medarbejdere i ældre- og sundhedssektoren.

”Der skal ansættes flere praktikvejledere, og vi skal have videreudviklet praktikvejledningen, så der i højere grad er fokus på at understøtte elevernes forskellige behov og nedbringe frafaldet. Et springende punkt er dog, at vi får finansiering fra staten til at løfte denne opgave”, siger Michael Ziegler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han forklarer, at KL i slutningen af måneden kommer med en handlingspakke med initiativer og konkrete redskaber til, hvordan vejledere og ledere i kommunerne selv kan arbejde med at reducere frafaldet.

 

 

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk
22. januar 2022 Uddannelse, Sønderborg

Statsskolen – måske det rette valg til din ungdomsuddannelse

22. januar 2022 Uddannelse

Den 3. februar er der Åbent Hus på Statsskolen og det er et arrangement, hvor elever fra grundskolernes afgangsklasser kan komme på besøg og finde ud af, om Statsskolens gymnasie- eller hf-klasser er den rigtige ungdomsuddannelse for dem. Åbent Hus-dagen kan du læse om på Statsskolens hjemmeside, som du finder her. “Det er en snart […]

Læs mere...