Sparekasse måtte ikke fratage ældre kunder mulighed for at overføre penge i netbank

11. november 2020 Erhverv Skrevet af: Redaktion

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Frøs Sparekasse overtrådte betalingsloven, da sparekassen deaktiverede muligheden for at overføre penge via netbanken for alle kunder over 70 år.

Muligheden for at overføre penge via netbank til personer, der ikke var kunder i sparekassen, blev i april deaktiveret uden varsel af sparekassen for samtlige kunder over 70 år, fordi sparekassen ønskede at beskytte denne særlige udsatte gruppe mod svindelforsøg fra kriminelle. Sparekassen valgte at genaktivere funktionen for kunderne i løbet af april, skriver Forbrugerombudsmanden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Frøs Sparekasse har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at sparekassen mente, at vilkårene i rammeaftalen for netbanken tillod sparekassen at gøre det, og at kunderne kunne kontakte sparekassen for at få genaktiveret funktionen.

Forbrugerombudsmanden har meddelt sparekassen, at deaktiveringen var i strid med betalingsloven. Efter betalingsloven må et pengeinstitut kun spærre adgangen til at overføre penge af hensyn til netbankens sikkerhed, eller hvis pengeinstituttet har en konkret mistanke om misbrug, for eksempel ved mistænkelig brug af netbank.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forbrugerombudsmanden har også meddelt sparekassen, at deaktiveringen medførte, at betingelserne for brug af netbank blev diskriminerende, fordi kunder over 70 år ikke kunne bruge netbanken til at overføre penge til personer, der ikke var kunder i sparekassen.

Frøs Sparekasse har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at sparekassen tilretter deres vilkår.