Sten Holm, Venstre, skriver:
Adsbøl er byen som er ”delt i 2” af en stor gennemfartsvej, der – efter at motorvejen er kommet til – er blevet endnu mere belastet med trafik til og fra motorvejen.
I Adsbøl er der også en skole placeret ved Sønderborg Landevej midt i byen.
Sidste år var Sønderborg Landevej i Adsbøl endda kommunens fokusstrækning med intensiveret hastighedskontrol på vejen igennem hele 2017.
Der må jo have været en grund til at kommunen valgte netop Sønderborg Landevej i Adsbøl som fokusstrækning i henhold til trafiksikkerhed…eller?
Men det er åbenbart uden opfølgende tiltag efter status som fokusstrækning.
Ifølge optællinger fra politiets målinger, så blev der i 2017, da strækningen var fokusstrækning, uddelt 1167 fartbøder til i alt 1.744.500 kr, Hertil skal lægges at der blev uddelt 107 klip og mindst fire fik kørekortet ubetinget frakendt for at køre mere end 100km/t igennem byzonen.
Der opstår næsten dagligt farlige situationer, når skolepatruljerne forsøger at hjælpe deres kammerater over den stærkt trafikerede vej ved skolen.
En varig løsning i Adsbøl – som burde have været lavet allerede da motorvejen kom til og man vidste trafikmængden ville stige – vil efter min mening være at lave en rundkørsel i krydset Sønderborg Landevej/Truenbrovej.
En alternativ, foreløbig løsning kunne være at gøre Truenbrovej til en permanent 70 km/t-zone fra motorvejen og ind imod Adsbøl samt at gøre en del af vejen fra Nybøl ind imod Adsbøl til en 70-zone, så hastigheden bliver sænket fra de 80 før bilisterne møder byskiltet i Adsbøl.