Med flytningen af Borgerservice fra Rådhuset til Borgen i 2022 har der været fokus på at skabe en mere brugervenlig oplevelse for borgerne. Nu viser en undersøgelse, at brugerne af Borgerservice generelt er tilfredse med den service, de modtager.
Undersøgelsen, som er foretaget af Arbejdsmarkedsafdelingen, viser, at 88 % af de adspurgte borgere angiver, at de er tilfredse eller meget tilfredse med deres oplevelse – en forbedring på fem procentpoint siden den seneste undersøgelse i 2021.
Undersøgelsen fremhæver især personalets venlighed og kompetence som afgørende faktorer for den høje tilfredshed. Hele 91 % af de adspurgte oplevede, at personalet var dygtigt til at vejlede dem, hvilket er en stigning på 15 procentpoint. Borgernes tilbagemeldinger roser især den nye Borgerguide-ordning, hvor medarbejdere hjælper borgere ved indgangen.
Derudover har Borgerservice arbejdet på at gøre informationer lettere at forstå og forbedre adgangen til den rette service. 85 % af de adspurgte oplever nu, at det er nemt at orientere sig i Borgerservice, og 86 % finder det nemt at få den hjælp, de har brug for.
Selvom tilfredsheden generelt er stigende, viser undersøgelsen også, at borgere oplever udfordringer med telefonbetjeningen. Kun 69 % af de adspurgte er tilfredse med telefonens åbningstider, mens ventetiden i telefonen får den laveste tilfredshedsscore på 59 %.
For at imødekomme denne udfordring har Borgerservice implementeret telefonrobotten ’Kalle’ i november 2024. Forventningen er, at den nye teknologi vil reducere ventetiderne og forbedre servicen for borgerne.