Næsten 60 procent af alle danske lønmodtagere har følt sig presset til at påtage sig en opgave på jobbet, som de egentlig ikke havde tid til. Det viser en ny undersøgelse, som analysebureauet Wilke har foretaget for Avisen.dk.
En stor del af danskerne har sagt ja til opgaver på jobbet, som de slet ikke havde tid til. Sker det over en længere periode, kan det have alvorlige konsekvenser, lyder det fra stress-ekspert.
Når vi tager imod de ekstra arbejdsopgaver, skyldes det ifølge 40 procent af deltagerne i undersøgelsen, at det kan være svært at overskue, hvor lang tid de enkelte ting tager.
Knap 22 procent svarer dog også, at de siger ja til de ekstra opgaver, der lander på bordet, af frygt for, hvad chefen ellers vil tænke.
Når det er sådan, skyldes det ifølge lektor og arbejdsmarkedsforsker Einar Baldvin Baldursson fra Aalborg Universitet den forskydning, der siden slutningen af 1990’erne er sket fra leder til medarbejder.
“Forskydningen betyder, at den enkelte medarbejder i langt højere grad end tidligere selv har ansvar for at lykkes i sit arbejde, siger Einar Baldvin Baldursson til Avisen.dk.
Hver enkelt dansker har også et vist ansvar for sin egen sundhed. Det gavner ikke sundheden at sige ja til opgaver, som man ikke har tid til at lave.