I andet halvår af 2019 satte forvaltningen gang en ny sygefraværsprocedure for brugere af sprogskolen med en mere systematisk brug af rådighedssamtaler og sanktioneringer for alle borgere på integrationsydelse.
I sygefraværsproceduren tydeliggør jobcentret, at retten til at modtage ydelse er betinget af, at borgerne står til rådighed og møder op til de iværksatte tilbud.
Det skriver forvaltningen til politikerne.
Borgerne skal ved hver sygedag tage kontakt til deres jobrådgiver. I kontakten er der dialog om årsagen til fraværet, og borgerne får hjælp og vejledning. Såfremt en borger har to eller flere sygedage inden for to måneder indkaldes borgeren til rådighedssamtale. I rådighedssamtalen vurderer jobrådgiveren, om borgeren reelt står til rådighed og selv gør en aktiv indsats for at mindske fraværet. Jobrådgiveren vurderer, om der er grundlag for sanktionering.
Også ansat en sygeplejerske
Jobcenter har også ansat en sygeplejersken, der i samarbejde med Jobcentrets andre medarbejdere arbejdet med borgernes sygdomsopfattelse. Sygeplejersken giver individuel vejledning til borgerne om eksempelvis sygdomsmestring og søvnmønster, så borgerne får mere overskud i hverdagen og bedre kan mindske fraværet.
Sygeplejersken stiller ikke diagnoser eller foretager undersøgelser i forbindelse med diagnoser.
Det er lykkedes at nedbringe fraværet. Ifølge sprogskolen var det gennemsnitlige fravær i perioden januar til september 2019 36,5 procent, hvorimod fraværet i samme periode i 2020 var 26,6 procent.