Tanja Have kom med opskriften på Nordals i Værtensklasse

18. marts 2016 Erhverv

Torsdag aften havde 49 turistaktører fundet sig en siddeplads i Nordals Idrætscenter, hvor Tanja Have fra

” width=”300″ height=”195″ /> Tanja Have kommer med opskriften på godt værtskab.

Commocean skulle give dem indblik i, hvad det vil sige at være gode værter. Og med den store turistsatsning, der gerne skal komme på Nordals, så er det vigtigt, at alle aktører er klar med super service, som turisterne vil snakke højt og længe om.

“Jeg lægger ud med at fortælle om en undersøgelse, der viser, hvad vores turister eller gæster forventer sig af os”, siger Tanja Have til de 49 mennesker, der satser på at turister vil lægge penge i deres kasser.

Turister foventer at:

Alle i området er imødekommende og gæstfrie.

De får anbefalet steder at besøge, som de ikke selv havde planlagt.

Tyske turister forventer, at områdets tyskkundskaber er gode.

Steder er let tilgængelig for eksempelvis for handicappede.

At der er god skiltning.

At der er gode, tilgængelige turistinformationer.

“Tyskere forventer mere end danskere og konklusionen må være, at vi skal være fremme på beatet”, siger Tanja Have.

God opskrift

“Når der kommer en kunde ind i din forretning, så se vedkommende som din gæst. Du har jo selv inviteret. Direkte eller indirekte. Det betyder, du skal guide gæsten rundt, så han eller hun hele tiden er i gode hænder. Dine gæster fortæller om deres rigtigt gode oplevelser og også om de dårlige. Alt det ind imellem, snakker de ikke om”, siger Tanja Have. Når alle mener, at den bedste reklame er mund til mund, så skal gæster helst have en god oplevelse at fortælle om.

Lad alt andet end din hjertelighed og faglighed blive udenfor det rum, hvor du møder dine gæster.

Lad alt andet end din hjertelighed og faglighed blive udenfor det rum, hvor du møder dine gæster.

“Det gode værtskab er, når hjertelighed og faglighed går hånd i hånd. Altså skal værten kunne formidle den gode historie og have hjertet med”, siger hun. Det betyder, der skal være virkelig god service, der strækker lidt længere end den, som kunden almindeligvis forventer.

“Vi skal altså være smilende og imødekommende – og huske, at gæster er fuldstændig ligeglade med, om man lige har skændtes med kæresten eller om man har tømmermænd. At være vært er en rolle, som vi tager, når vi møder. Alt andet lader vi ligge udenfor”, siger Tanja Have.

Det gode værtskab er ikke alene, når man møder gæsten, men også i telefon, breve. mails og på de sociale medier.

“Giv jeres gæster alt det, som de beder om – og lidt mere”.IMG_0576

Alle skal kende rollen

Det er jo ikke nok, hvis det er ejeren af et turiststed alene, der kender til det gode værtskab og derfor er der et onlinekursus, som medarbejderne kan bruge.

“Det ligger på Destinationsportalen, hvor værter kan logge ind og lade medarbejderne gennemgå kurset og på den måde sikrer I, at vi alle ved, hvad det vil sige at være Værtensmester”, siger Tanja Have.

 

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk