Det lille trykkeri Toptryk Grafisk i Gråsten har formået at hæve både omsætning og overskud til rekordhøjder. Mens konkurrenterne tænker digitalt, har Toptryk succes med analog markedsføring.
Med en atypisk tilgang til at skaffe nye kunder vokser det lille Gråsten-baserede trykkeri, Toptryk Grafisk. Virksomhedens årsregnskab for 2017 viser den bedste indtjening i virksomhedens historie på 3,6 millioner kroner før skat. Det er unikt i en branche, der er plaget af konkurser og røde tal. Det gode resultat er skabt på basis af en omsætningsvækst på 25 procent til det højeste niveau nogensinde.
“Vi er meget stolte af det flotteste resultat, vi nogensinde har præsteret. Vi bruger overskuddet til skabe verdens bedste arbejdsplads for medarbejderne. Hvis de har det godt, yder de en ekstraordinære indsat over for kunderne og for virksomheden – og det skaffer kunder og masser af ordrer”, forklarer Palle Bo Schmidt i en pressemeddelelse.
Han er overbevist om, at evnen til at skille sig ud er nøglen til virksomhedens succes.
Klassisk markedsføring giver fremgang
I dag lever de fleste postkasser et roligt liv uden alt for megen aktivitet. Så når der endelig er et godt gammeldags brev i metalkassen, bliver det bemærket af modtageren. Den realitet har det gråstenbaserede trykkeri, Toptryk Grafisk, taget til sig og brugt som trædesten til en bemærkelsesværdig vækst.
“Vi kigger på, hvordan vores konkurrenter gør, og så gør vi det stik modsatte. Når de andre messer deres digitaliseringsmantra, tænker vi i stedet i analoge marketingbaner og sender breve ud til nuværende og potentielle kunder med gammeldags post. Det lyder måske kedeligt, men det virker, fordi et brev i postkassen får utroligt megen opmærksomhed i dag”, siger Palle Bo Schmidt, der er salgschef i og grundlægger af Toptryk Grafisk.
Virksomheden udfører alt trykkearbejde fra små klistermærker og T-shirts til bøger og store bannere, og trykkeriet har både små, lokale kunder og nogle af landets største virksomheder i folden.
Ikke plads til brokkehoveder
Toptryk Grafisk har sat gang i en række initiativer, der skal øge arbejdsglæden. Et af de tiltag, der skal forbedre tilfredsheden og trivslen, er et coachingforløb for Toptryks projektledere og salgsteam, hvor erhvervspsykologer skruer på knapperne, så de opnår bedre resultater og får større fornøjelse ved arbejdet.
“Vores filosofi er, at arbejdsglæde skaber glade kunder og giver dem en mærkbar forbedring af bundlinjen. Hos os har vi simpelthen ikke plads til brokkehoveder blandt medarbejderne. Dem sender vi videre og helst til konkurrenterne”, siger Palle Bo Schmidt med et glimt i øjet.