Toptryk Grafisk stormer derudaf: Gør det stik modsatte af konkurrenterne

5. oktober 2018 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Det lille trykkeri Toptryk Grafisk i Gråsten har formået at hæve både omsætning og overskud til rekordhøjder. Mens konkurrenterne tænker digitalt, har Toptryk succes med analog markedsføring.

Med en atypisk tilgang til at skaffe nye kunder vokser det lille Gråsten-baserede trykkeri, Toptryk Grafisk. Virksomhedens årsregnskab for 2017 viser den bedste indtjening i virksomhedens historie på 3,6 millioner kroner før skat. Det er unikt i en branche, der er plaget af konkurser og røde tal. Det gode resultat er skabt på basis af en omsætningsvækst på 25 procent til det højeste niveau nogensinde.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Vi er meget stolte af det flotteste resultat, vi nogensinde har præsteret. Vi bruger overskuddet til skabe verdens bedste arbejdsplads for medarbejderne. Hvis de har det godt, yder de en ekstraordinære indsat over for kunderne og for virksomheden – og det skaffer kunder og masser af ordrer”, forklarer Palle Bo Schmidt i en pressemeddelelse.

Han er overbevist om, at evnen til at skille sig ud er nøglen til virksomhedens succes.

Klassisk markedsføring giver fremgang

Artiklen fortsætter under annoncen

I dag lever de fleste postkasser et roligt liv uden alt for megen aktivitet. Så når der endelig er et godt gammeldags brev i metalkassen, bliver det bemærket af modtageren. Den realitet har det gråstenbaserede trykkeri, Toptryk Grafisk, taget til sig og brugt som trædesten til en bemærkelsesværdig vækst.

“Vi kigger på, hvordan vores konkurrenter gør, og så gør vi det stik modsatte. Når de andre messer deres digitaliseringsmantra, tænker vi i stedet i analoge marketingbaner og sender breve ud til nuværende og potentielle kunder med gammeldags post. Det lyder måske kedeligt, men det virker, fordi et brev i postkassen får utroligt megen opmærksomhed i dag”, siger Palle Bo Schmidt, der er salgschef i og grundlægger af Toptryk Grafisk.

Artiklen fortsætter under annoncen

Virksomheden udfører alt trykkearbejde fra små klistermærker og T-shirts til bøger og store bannere, og trykkeriet har både små, lokale kunder og nogle af landets største virksomheder i folden.

Ikke plads til brokkehoveder

Toptryk Grafisk har sat gang i en række initiativer, der skal øge arbejdsglæden. Et af de tiltag, der skal forbedre tilfredsheden og trivslen, er et coachingforløb for Toptryks projektledere og salgsteam, hvor erhvervspsykologer skruer på knapperne, så de opnår bedre resultater og får større fornøjelse ved arbejdet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vores filosofi er, at arbejdsglæde skaber glade kunder og giver dem en mærkbar forbedring af bundlinjen. Hos os har vi simpelthen ikke plads til brokkehoveder blandt medarbejderne. Dem sender vi videre og helst til konkurrenterne”, siger Palle Bo Schmidt med et glimt i øjet.

 

23. april 2024 Samfund, Sønderborg

To veje til at gøre botilbuddet Skrænten lovligt

23. april 2024 Samfund

Botilbuddet Skrænten skal leve op til nogle krav om brandsikkerhed og det drejer sig om den overdækkede gårdhave, som det vil bliver dyr at sikre og derfor ser beboerne ind i en betydelig huslejestigning. “Der er to veje til at gøre gårdhaven lovlig. Den ene er at brandsikre, som er den dyre løsning og så […]

Læs mere...