Tysk dåsepant tidligst klar i 2017

18. maj 2015 Erhverv

Den tyske miljøminister i delstaten Slesvig-Holsten, Robert Habeck, meldte for nylig ud, at der er en dansk-tysk

Først fra 2017 skal der betales pant for øldåser, vi slæber hjem over grænsen.

Først fra 2017 skal der betales pant for øldåser, vi slæber hjem over grænsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

dåsepant-ordning på vej. Men ordningen har lange udsigter, hvis man skal tro den tyske delstatsminister. Han anslår, at det vil vare cirka 16 måneder for Danmark at etablere et system, der kan modtage dåser købt i de tyske grænsebutikker.

Det skriver Dansk Handelsblad.

Før Danmarks miljøminister Kirsten Brosbøl og hendes tyske kollega kan skrive aftalen under, skal Danmark have tilpasset retursystemet til de dåser, der købes i Tyskland. I Tyskland skal man tage hensyn til påbud om ikke at diskriminere.øl

Artiklen fortsætter under annoncen

“Før vil vi i Slesvig-Holstein ikke gennemføre aftalen. Tidshorisonten for at indføre et system i Danmark, der kan modtage de tyske dåser, anslår jeg til at være cirka 16 måneder”, siger Robert Habeck ifølge Dansk Handelsblad. Dermed viser kalenderen 2017, før planen kan være realiseret.

Det tyske forslag går konkret ud på, at de danske kunder i grænsesupermarkederne skal betale en dansk pant, som Robert Habeck kalder det, på mellem en og tre danske kroner pr. dåse. Pantpengene skal de tyske butikker betale tilbage til Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Gennem mange år har de danske kunder været fritaget for at betale tysk pant i grænsebutikkerne i Harrislee, Süderlügum og ved Puttgarden. Eneste krav er, at kunderne underskriver en eksporterklæring.
Ifølge Robert Habeck har resultatet været, at hundredtusinder af dåser, der er indkøbt i Tyskland, ryger uden om genbrugssystemet for i stedet at blive smidt ud i naturen.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk
5. august 2021 Erhverv, REGIONALT

HLT-Service har el-varebiler som dækker virksomhedernes behov

5. august 2021 Erhverv

HLT-Service i Aabenraa sælger varevogne af mærket Maxus og der er stor interesse for bilerne fra både kommuner og større virksomheder, siger Poul Linnet fra HLT-Service. Interessen skyldes både kørselsøkonomi og klimaet. “Det er med elbiler, som det er med mobiltelefoner. Der udvikles hele tiden og Maxus-varevogne dækker langt de fleste virksomheders behov. Også håndværkernes”, […]

Læs mere...