Gennem dagene med sne ryddede Boligforening Søbo ikke sne i mange foreningens afdelinger og lejerne blev sure. Søbo siger, det skal lejerne selv gøre, så her føles det ikke, som en lejebolig, siger Kevin, der bor i en af Søbos lejligheder til SønderborgNYT.
”Man skal også selv betale for et nyt køkken og man skal selv betale for et nyt bad og man skal selv betale for at få isoleret sit loft. Lige nu er huslejen steget igen, fordi der er ikke sparet penge op til nye vinduer siger de. I 2024 bliver afdelingen 40 år, men der er ikke sparet op til nye vinduer gennem alle de år, så hvor er alle de penge, der skulle være sat af til den slags”, spørger Kevin?
Hvis lejere i Søbo skal have nyt køkken, så lægger Søbo pengene ud og lejerne kan så afdrage over 10 år. Afdraget bliver lagt oveni huslejen, så der også ydes boligsikring til afdraget.
”Reglerne siger, at andre udgifter end selve lejen skal stå for sig selv”, siger Kevin og tilføjer, at det er en sag, der fornylig har kørt på TV2.
Han er også sur over, at Søbo intet gør, når en lejer klager over skadedyr.
”Har du mus på dit loft, får du besked om, det er lejers problem, ikke Søbos, selvom der står i lejeloven, at det er udlejer der skal bekæmpe skadedyr i en lejebolig Og klager man over noget, så svarer Søbo ikke”.
Advokatcentret har set på sagen
”Jeg kan identificere et flertal af problemer og kan alt andet lige godt forstå frustrationen hos lejerne. Dette der konkret bliver spurgt er på den ene side problematikken der vedrører snerydning og på den anden side spørgsmålet om vedligeholdelsen”, siger advokat Thorbjørn Philippsen fra Advokatcentret i Sønderborg.
Som udgangspunkt påhviler snerydning en hver privat grundejer og er dermed vedkommendes ansvar. Dette gælder selvfølgelig også for virksomheder, der ejer en grund. Snerydningen skal sikre, at postbud, skraldemand og andre besøgende kan komme til og fra boligen uden fare for at falde eller på anden måde komme til skade grundet sneen.
”Bor man til leje, er det derfor som udgangspunkt ens udlejer, der har ansvaret for snerydning og saltning, medmindre andet er specificeret i ens lejekontrakt”, fortæller Thorbjørn Philippsen.
Vedligeholdelseskonto
”Det fremgår ikke af oplysninger om der er en vedligeholdelseskonto for Søbos lejere. Det er en konto, hvor tilknyttet lejemålet og udelukkende anvendes til vedligeholdelse af boligen i løbet af ens lejeperiode. Pengene på kontoen skal bruges til renovering og istandsættelse af boligen, og intet andet. Endvidere kan man altid kontakte sin udlejer for at få oplyst saldoen på vedligeholdelseskontoen”.
”Ønsker man så at bruge nogle af pengene fra vedligeholdelseskontoen, skal der altid tages fat i udlejer først. Der kan selvfølgelig kun bruges de penge, der er til rådighed på kontoen, og udlejeren skal godkende, hvilke projekter der skal udføres. Det er således også altid udlejer, der skal afgøre, om arbejdet er nødvendigt og muligt. Der kan dog bemærkes, at der kan føres en sag, hvis udlejeren ikke får lavet nødvendige udbedringer eller forbedringer i det omfang, som de betragtes som nødvendige”, siger advokaten.
SønderborgNYT har forsøgt at få en kommentar fra Søbø og fra Søbos bestyrelsesformand, men de er ikke vendt tilbage med et svar.