Bestyrelsesformand Henning Ravn, Sydtrafik, skriver:
Regionsrådsmedlem Karsten Fogde kritiserer i et læserbrev Sydtrafik for at være ligeglad med flere passagergrupper, at der er langt mellem busstoppestederne, og at Sydtrafik ikke benytter lavgulvsbusser på de regionale ruter, som man gør hos Fynbus.
Sydtrafik og de øvrige trafikselskaber har stor fokus på passagererne, og faktisk ligger Sydtrafik helt i top i brugertilfredsheds undersøgelser.
Sydtrafik benytter også lavgulvsbusser i bybusnettene, mens der til de lange regionale ruter benyttes almindelige busser. Behovet for lavgulvsbusser er langt størst i byerne, mens komforten for passagererne vejer tungere på de lange ruter.
Der er stor forskel på geografien, rutelængde mv i den jyske og fynske del af regionen, men Fynbus benytter faktisk også almindelige højgulvsbusser på regionale ruter, hvor disse ikke samtidig betjener bybusnettet.
Ejer af trafikselskaberne er regionen og kommunerne og det er således også dem, der fastsætter serviceniveauet, hvor ønsker man busbetjening, i hvilket omfang, hvilke bustyper osv.
Hvis regionen ønsker de regionale ruter betjent med lavgulvsbusser, skal det med som et krav i udbuddet, hvor kommunerne individuelt bestemmer bustyper og drivmiddel.
Sønderborg benytter eksempelvis biogasdrevne busser, Esbjerg har netop valgt eldrevne bybusser og Kolding og Vejle er på vej med tilsvarende udbud.
Regionen har to særdeles erfarne og kompetente medlemmer i begge trafikselskabers bestyrelser, så Karsten Fogde har alle muligheder for at søge viden. Alternativt er han velkommen til at besøge Sydtrafik i Vejen for at blive opdateret.
Læs også Karsten Fogdes debatindlæg: Alle skal kunne komme med bussen