Høringssvar på planen om biogasanlæg i Kværs er offentliggjort

29. maj 2019 Politik

Teknik- og Miljøforvaltningen har onsdag lagt de 93 høringssvar frem for offentligheden, der er kommet omkring byggeriet af et biogas ved Kværs. Blandt høringssvarene er der et, der skrevet – på vegne af otte borgere – af en advokat. Aabenraa hilser det kommende biogas-anlæg velkommen i deres høringssvar.

Arwos, forsyningsselskabet i Aabenraa, skriver ‘Ingen bemærkninger’ i deres høringssvar.

“Det er påfaldende, at man ved vurdering af råvarepotentialet ikke har medtaget de langt fremskredne planer for et biogasanlæg i Kliplev, som kun ligger 8 km fra Kværs, samt anlæg i Tønder og Bevtoft”, skriver Danmarks Naturfredningsforening, Sønderborg, som finder det indlysende, at beregningerne på de enkelte anlæg ikke holder stik, når flere biogasanlæg har overlappende opland.

Artiklen fortsætter under annoncen

Udvalgspolitikerne fik de mange høringssvar udleveret på et møde tirsdag.

“Jeg har fået 190 sider, som jeg skal læse igennem, inden jeg beslutter mig for, om Dansk Folkeparti stemmer for eller imod byggeriet i Kværs”, siger Stephan Lydal fra Dansk Folkeparti, til SønderborgNYT.

Stefan Lydal er næstformand i Teknik- og Miljøudvalgt og har, sammen med partifællen og folketingskandidat Jan Rytkjær Callesen, tidligere udtalt til SønderborgNYT, at “…jeg har noteret mig, at stemningen er relativt negativ blandt borgerne i Kværs og det gør, at vi vil overveje en ekstra gang, om det er det rigtige sted at placere et biogasanlæg“.

Artiklen fortsætter under annoncen

Teknik-og Miljøudvalget holder møde om sagen tirsdag den 4. juni.

Du kan læse alle høringssvar ved at klikke på LINKET HER og se under punkt 3.

27. oktober 2021 COVID-19, Sønderborg

Antallet af Coronasmittede er igen steget

27. oktober 2021 COVID-19

I Sønderborg Kommune er der lige nu 67 personer, som gennem den seneste uge er smittet med Corona.Forleden sagde sundhedschef Michael Skriver til SønderborgNYT: Han har endnu ikke set tallene fra mandag. “Det er i Sønderborg, som det er andre steder. Antallet af smittede stiger og det er ikke overraskende”. Genåbningen af samfundet har ikke […]