Høringssvar på planen om biogasanlæg i Kværs er offentliggjort

29. maj 2019 Politik Skrevet af: Ole Kæhler

Teknik- og Miljøforvaltningen har onsdag lagt de 93 høringssvar frem for offentligheden, der er kommet omkring byggeriet af et biogas ved Kværs. Blandt høringssvarene er der et, der skrevet – på vegne af otte borgere – af en advokat. Aabenraa hilser det kommende biogas-anlæg velkommen i deres høringssvar.

Arwos, forsyningsselskabet i Aabenraa, skriver ‘Ingen bemærkninger’ i deres høringssvar.

“Det er påfaldende, at man ved vurdering af råvarepotentialet ikke har medtaget de langt fremskredne planer for et biogasanlæg i Kliplev, som kun ligger 8 km fra Kværs, samt anlæg i Tønder og Bevtoft”, skriver Danmarks Naturfredningsforening, Sønderborg, som finder det indlysende, at beregningerne på de enkelte anlæg ikke holder stik, når flere biogasanlæg har overlappende opland.

Udvalgspolitikerne fik de mange høringssvar udleveret på et møde tirsdag.

“Jeg har fået 190 sider, som jeg skal læse igennem, inden jeg beslutter mig for, om Dansk Folkeparti stemmer for eller imod byggeriet i Kværs”, siger Stephan Lydal fra Dansk Folkeparti, til SønderborgNYT.

Stefan Lydal er næstformand i Teknik- og Miljøudvalgt og har, sammen med partifællen og folketingskandidat Jan Rytkjær Callesen, tidligere udtalt til SønderborgNYT, at “…jeg har noteret mig, at stemningen er relativt negativ blandt borgerne i Kværs og det gør, at vi vil overveje en ekstra gang, om det er det rigtige sted at placere et biogasanlæg“.

Teknik-og Miljøudvalget holder møde om sagen tirsdag den 4. juni.

Du kan læse alle høringssvar ved at klikke på LINKET HER og se under punkt 3.

25. april 2024 112, Sønderborg

Brand i grillbaren Hos Jesper

25. april 2024 112

Onsdag aften ved 23-tiden var der brand i grillbaren Hos Jesper tæt ved Rutebilstationen. “Der var nogle unge gutter, som havde ringet til mig og sagt, at det røg fra grillbaren, så jeg skyndte mig herhen”, siger Jesper Sørensen til SønderborgNYT. Da han åbnede døren væltede røgen ud og han skyndte sig at lukke igen […]