Byrådskandidat Else Christensen-Redzepovic, Socialdemokratiet, skriver:
RETAIL INNOVATION hedder den nye trend, hvor kunst og kultur rykker ud i butikker og varehuse kan man læse i Kulturmonitor i dag.
Hvad mon detailhandlen og varehuse i Sønderborg Kommune tænker om det?
Hvad med poetry-slam mellem skruer og haveredskaber, litteraturlæsninger i tebutikker, teaterforestilling mellem planter og frø, DJ´s mellem mobiltelefoner og tv apparater, hip-hop mellem senge og gardiner, kunstudstillinger mellem vaskepulver og hvidløg og flashmobs i gågaden?
Kulturmonitor skriver, at i september bød IKEAs fysiske og digitale univers på kunstneriske udtryk – fra lyd- og lysdesign til maler- og fotokunst samt poesi. ‘Gennembrud’ hed initiativet, der satte en række unge kreative talenter i centrum.
På IKEAs opfordring har kunstnere sat virksomhedens produkter i scene med værker, der holder dagligdagens møbler og remedier op imod bla coronakrisen, men også andre af kunstnernes personlige indfald.
REMA gør det også – og som Rema-udstillingens kurator fra kunstakademiet Ba Bladh udtalte til Belingske:
“Når kunsten bliver tilgængelig på denne måde, kan den besvare nogle andre spørgsmål og få nogle andre røster ind i en debat, som nogle gange er rimelig lukket”.
Med øget digitalhandel på nettet kan man forestille sig, at kunstnerisk nytænkning af de fysiske butikker vil kunne give brugerne helt nye indkøbsoplevelser – helhedsoplevelser med kunstneriske, inkluderende og dannelsesmæssigt elementer.
Redaktionen anbefaler:
Bliv opdateret på de aktuelle valgtemaer og emner, når en række af de opstillingsberettigede partier og lister til Kommunalvalget mødes i SønderborgNYT TVs valgdebatter ’Mød Partierne’ som du finder på SønderborgNYT TV her.