KV21 – Debat: Er det en idé at kunst og kultur rykker ud i butikker og varehuse?

21. oktober 2021 KV21 Skrevet af: Ole Kæhler

Byrådskandidat Else Christensen-Redzepovic, Socialdemokratiet, skriver:

RETAIL INNOVATION hedder den nye trend, hvor kunst og kultur rykker ud i butikker og varehuse kan man læse i Kulturmonitor i dag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvad mon detailhandlen og varehuse i Sønderborg Kommune tænker om det?

Hvad med poetry-slam mellem skruer og haveredskaber, litteraturlæsninger i tebutikker, teaterforestilling mellem planter og frø, DJ´s mellem mobiltelefoner og tv apparater, hip-hop mellem senge og gardiner, kunstudstillinger mellem vaskepulver og hvidløg og flashmobs i gågaden?

Kulturmonitor skriver, at i september bød IKEAs fysiske og digitale univers på kunstneriske udtryk – fra lyd- og lysdesign til maler- og fotokunst samt poesi. ‘Gennembrud’ hed initiativet, der satte en række unge kreative talenter i centrum.

Artiklen fortsætter under annoncen

På IKEAs opfordring har kunstnere sat virksomhedens produkter i scene med værker, der holder dagligdagens møbler og remedier op imod bla coronakrisen, men også andre af kunstnernes personlige indfald.

REMA gør det også – og som Rema-udstillingens kurator fra kunstakademiet Ba Bladh udtalte til Belingske:

“Når kunsten bliver tilgængelig på denne måde, kan den besvare nogle andre spørgsmål og få nogle andre røster ind i en debat, som nogle gange er rimelig lukket”.

Med øget digitalhandel på nettet kan man forestille sig, at kunstnerisk nytænkning af de fysiske butikker vil kunne give brugerne helt nye indkøbsoplevelser – helhedsoplevelser med kunstneriske, inkluderende og dannelsesmæssigt elementer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Redaktionen anbefaler:

Bliv opdateret på de aktuelle valgtemaer og emner, når en række af de opstillingsberettigede partier og lister til Kommunalvalget mødes i SønderborgNYT TVs valgdebatter ’Mød Partierne’ som du finder på SønderborgNYT TV her.